لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید تازهٔ روسیه: تسلیحات جنگی‌ هسته‌ای خود را اعزام خواهیم کرد


یک دپلومات ارشد روسی هشدار داد که اگر ناتو به تسلیح اوکراین ادامه دهد، مسکو تسلیحات جنگی هسته‌ای خود را اعزام خواهد کرد و پاسخ نظامی خواهد داد.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا دیروز در یک تماس تلیفونی با ولادیمیر پوتین، یک بار دیگر هشدار داد که تکرار اقدام سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه کریمیه را با خاک این کشور ملحق کرد، "عواقب گسترده" خواهد داشت و هر گونه اقدام بی‌ثبات کنندهٔ‌ روسیه با پاسخ متحد کشورهای غربی مواجه خواهد شد.

سرگی ریباکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه، پس از این تماس تلیفونی به رسانهٔ دولتی ریا نووستی روسیه گفت که عدم پیشرفت به سوی راه حل سیاسی-دپلوماتیک به این معنی است که پاسخ ما "نظامی" خواهد بود.

او افزود تقابل صورت خواهد گرفت و روسیه تسلیحاتی را اعزام خواهد کرد که قبلاً بر اساس پیمان نیروهای هسته‌ای بردمتوسط منع قرار داده شده بود؛ پیمانی که در سال ۱۹۸۷ میان رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین امریکا و میخایل سرگیویچ گرباچوف، منشی عمومی اتحاد جماهیر شوروی امضا شده بود.

این پیمان در سال ۲۰۱۹ منقضی شد، اما واشنگتن و مسکو پس از آن تسلیحات منع شدهٔ هسته‌ای را اعزام نکرده اند.

مقامات بریتانیایی گفته اند که آقای جانس بر اهمیت مذاکرات پیرامون امنیت منطقه و جهان تاکید کرد و گفته که تمام طرف‌ها باید توافقنامهٔ ۲۰۱۵ منسک میان روسیه و اوکراین را رعایت کنند که براساس آن درگیری‌ها در شرق اوکراین باید پایان یابد.

تهدید این مقام روسی هراس از تهاجم روسیه بر اوکراین را افزایش داده است.

مقامات کرملین تاکید دارند که روسیه بر اوکراین حمله نمی‌کند و اتهام وارد کرده اند که اوکراینی‌ها قطعات نظامی‌خویش را در مرز مشترک میان دو کشور جابجا کرده اند.

آنان افزوده اند که ناتو در جابجاسازی نیروهای اوکراین در مرز کمک کرده و به اردوی این کشور تسلیحات، بشمول سلاح مجهز با تکنالوژی پیشرفته فراهم می‌کند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین که بر ناتو فشار می‌اورد تا این کشور را منحیث عضو بپذیرد، امروز ۱۴ دسمبر (۲۵ قوس) گفت که کشورش از "زرادخانهٔ هسته‌ای خود در بدل تضمین‌های امنیتی از روسیه گذشت، اما هیچ وقت به آن احترام گذاشته نشد، پس چگونه بر تعهدات روسیه اعتماد کنیم؟"

اوکراین شکایت دارد که روسیه ده‌ها هزار نیروی خویش را در نزدیکی ساحهٔ مرزی جابجا کرده است، اما مسکو می‌گوید که حق دارد در داخل کشورش نیروهایش را تنظیم کند.

در حالی که تنش‌ها میان روسیه و غرب روی اوکراین بلند گرفته است، کرملین می‌گوید که قرار است رییس جمهور پوتین فردا در این خصوص با شی جینپنگ، رییس جمهور چین صحبت کند.

XS
SM
MD
LG