لینک های دسترسی

Breaking News

جی۷ در مورد اعزام نظامیان روسی به مرز اوکراین به روسیه هشدار داد


وزیران خارجهٔ گروه جی-۷ در شهر لیورپول انگلیس
وزیران خارجهٔ گروه جی-۷ در شهر لیورپول انگلیس

گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان روز یکشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) به روسیه هشدار داد تا حضور نظامی خود در امتداد مرز با اوکراین را کاهش دهد، در غیر آن با پیامدهای "بزرگ" اقتصادی مواجه خواهد شد.

وزیران خارجهٔ گروه جی-۷ و رییس روابط خارجی اتحادیهٔ اروپا روز یکشنبه در شهر لیورپول بریتانیا با نشر اعلامیه‌ای مشترک افزایش حضور نظامیان روسی در مرز اوکراین را محکوم کردند و گفتند که آنان بر ضد اقدامات تهاجمی مسکو در برابر کیف،‌ با هم متحد اند.

دپلومات‌های ارشد ایالات متحده، کانادا،‌ فرانسه،‌آلمان،‌ بریتانیا،‌ایتالیا و جاپان از مسکو همچنین خواستند تا از طریق دپلوماتیک تنش در مرز اوکراین را کاهش بدهد و بر تعهدات بین المللی خود مبنی بر فعالیت‌های نظامی خود با شفافیت برخورد کند.

مقام‌های استخباراتی ایالات متحده به این باوراند که روسیه بیش از ۷۰ هزار نیروی خود را به مرز شرقی اوکراین اعزام کرده است و احتمال آن می‌رود که در اوایل ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کند. اما باور بر این است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تا حال تصمیم حمله بر اوکراین را اتخاذ نکرده است.

در این اعلامیهٔ مشترک آمده است که "بر اساس قوانین بین المللی استفاده از هرگونه نیرو برای آوردن تغییر در سرحدات به طور جدی ممنوع است. روسیه هیچ شکی نداشته باشد که اقدامات تهاجمی بیشتر بر اوکراین پیامد، هزینه و پاسخ بزرگی را در پی خواهد داشت."

قبل بر این، جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز چهارشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) گفت که به رییس جمهور پوتین گفته است که هرگونه تهاجم روسیه بر اوکراین با تحریم‌هایی تلافی خواهد شد که "او [پوتین] هرگز مثال آن را ندیده باشد".

لیز تراس، وزیر خارجهٔ بریتانیا که میزبان کنفرانس گروه جی-۷ است، گفته است که این گروه همه گزینه‌ها را برای وضع تعزیرات اقتصادی بر روسیه مدنظر دارد.

با آنهم آقای بایدن پاسخ نظامی در مورد احتمال حملهٔ تهاجمی روسیه به اوکراین را رد کرده است. در عوض رییس جمهور بایدن گفته است که "پیامد وضع تعزیرات وی [بر روسیه] ویرانگر است، ویرانگر."

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد،‌ اقدامی که با واکنش ایالات متحده و متحدین اروپایی آن همراه بود. در پهلوی سایر اقدامات علیه روسیه، امریکا، روسیه را از گروه‌ جی-۸ اخراج کرد، تعزیرات اقتصادی بر آن کشور وضع کرد و دپلومات‌های روسی را اخراج کرد.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ به تلویزیون NBC امریکا گفته است که تهدید جدید تهاجمی روسیه بر اوکراین، موجب شده تا ایالات متحد آمادهٔ اقداماتی شود که در گذشته آنرا انجام نداده است.

آقای بلینکن خطاب به مقام‌های روسی گفته است که آنان باید درک کنند که اوکراین از اهمیت برخوردار است و ایالات متحده به خاطر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین با قاطعیت متعهد است.

در عین حال، رییس جمهور پوتین،‌ غرب را مسوول بحران در امتداد مرز خود با اوکراین دانسته است، زیرا کشور‌های غربی احتمال پیوستن اوکراین را به ناتو رد نکرده اند،‌ پیمانی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و مسکو مخالف نفوذ غرب در اروپا است.

XS
SM
MD
LG