لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای روسیه از امریکا: قوای تان را تا اول می از افغانستان بیرون کنید 


نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان از ایالات متحده خواست تا بر اساس توافقنامهٔ دوحه، نیروهایش را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند.

ضمیر کابلوف، امروز ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در یک کنفرانس خبری گفت که نتایج کنفرانس مسکو رضایت بخش بود و به روند صلح افغانستان جان تازه بخشیده است.

آقای کابلوف از واشنگتن خواست تا بر اساس ضرب الاجل تعیین شده در توافقنامهٔ امریکا- طالبان که در زمان زمامداری دونالد ترمپ امضا شد، نیروهای امریکایی و ناتو را از افغانستان بیرون کند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تا اول ماه می، "دشوار" خواهد بود.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در سفراش به کابل گفت که اداره‌ٔ‌ آقای بایدن در تلاش یافتن "پایان مسوولانهٔ" درازترین جنگ خویش در افغانستان است.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که تا اکنون رییس جمهور ایالات متحده در مورد چگونگی بیرون شدن یا باقی ماندن نیروها در افغانستان تصمیم نگرفته است.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو که دیروز در آغاز نشست ناتو در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کردند، هر دو تاکید کردند که در مورد آیندهٔ‌ ماموریت نظامی در افغانستان، به طور مشترک تصمیم خواهند گرفت.

آقای بلینکن گفت: "ما یکجا (به افغانستان) رفتیم، یکجا خود را با شرایط وفق دادیم، و هنگامی که زمان مناسب آن فرا برسد، یکجا بیرون خواهیم شد."

با این حال، اخیرا رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که جو بایدن، رییس جمهور امریکا متمایل است تا حضور سربازانش در افغانستان را برای شش ماه دیگر تمدید کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمتر از شش هفته به مهلت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باقی مانده و گروه طالبان گفته اند که اگر نیروهای امریکایی تا اول می افغانستان را ترک نکنند، مسوول عواقب آن خواهند بود.

حکومت افغانستان می‌گوید این کشور برای مبارزه با طالبان، شورش‌گری و مواد مخدر، به حضور فزیکی سربازان امریکایی نه بلکه به حمایت مالی این کشور نیاز دارد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان دیروز در جریان صحبت در انستتیوت هادسن مستقر در واشنگتن گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهارت و توانایی لازم برای دفاع از این کشور را کسب کرده اند.

XS
SM
MD
LG