لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: روسیه شاید بر کشورهای دیگر هم حمله کند


ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) هشدار داد که مسکو در صورت موفقیت در اوکراین، به کشورهای دیگر نیز حمله خواهد کرد.

آقای زیلینسکی که در واکنش به اظهارات یک جنرال روسی سخنرانی می‌کرد، گفت: "این فقط آنچه را که قبلاً چندین‌بار گفته‌ام تایید می‌کند: حمله روسیه به اوکراین فقط یک آغاز است."

یک جنرال ارشد روسیه گفته است که کشورش قصد دارد در مرحله دوم عملیات نظامی ویژه کنترول کامل منطقهٔ دونباس و جنوب اوکراین را بدست گرفته و مسیر زمینی به منطقه جدایی‌طلب ترنسدنستریا در مولداوی باز کند.

خبرگزاری‌های انترفاکس و تاس روسیه به نقل از رستم مینیکایف، معاون فرماندهی بخش مرکزی اردوی روسیه، روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) نگاشته اند که کنترول کامل جنوب اوکراین دسترسی به منطقهٔ جدایی طلب ترنسدنستریای مولداوی را که با اوکراین هم مرز است، بهبود می‌بخشد.

به نقل از تاس، مینیکایف گفت: "کنترول بر جنوب اوکراین راه دیگری برای ترنسدنستریا است، جایی که شواهدی نیز وجود دارد که جمعیت روسی زبان سرکوب می‌شوند."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هم پیش از آغاز تهاجم به اوکراین درباره "تبعیض علیه روس‌زبانان در اوکراین" صحبت کرده بود.

وزارت خارجهٔ مولداوی گفته است که سفیر روسیه را برای ابراز "نگرانی عمیق" در مورد این اظهارات احضار کرده است.

در بیانیهٔ وزارت خارجهٔ مولداوی که در وبسایت این وزارت نشر شده، آمده است: "این اظهارات بی‌اساس است و با موضع فدراسیون روسیه در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری مولداوی در تناقض است."

در بیانیه همچنین گفته شده که به سفیر روسیه مجدداً تاکید شد که "جمهوری مولداوی... یک کشور بی طرف است و این اصل باید توسط همه بازیگران بین‌المللی از جمله فدراسیون روسیه رعایت شود."

کیف نیز در اوایل ماه جاری اعلام کرد که یک میدان هوایی در منطقه ترنسدنستریا در حال آماده شدن برای استفاده در جنگ اوکراین توسط نیروهای روسی است، اما وزارت دفاع مولداوی و مقامات ترنسدنستریا این ادعا را رد کردند.

ترنسدنستریا که منطقه جدایی طلب مولداوی و تحت حمایت روسیه است، از غرب هم‌مرز با اوکراین است و در پی سقوط اتحادجماهیر شوروی در جنگ خونین اعلام استقلال کرد، اما هنوز رسماً بخشی از مولداوی محسوب می‌شود و به از سوی جامعهٔ‌ بین‌المللی تا حال به رسمیت شناخته نشده است.

نزدیک به ۱۵۰۰ سرباز روسی، به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، از سال ۱۹۹۵ در این منطقه پایگاه و حضور دارند.

XS
SM
MD
LG