لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و ناتو به خواست‌های امنیتی روسیه پاسخ کتبی ارایه کردند


جان سولیوان، سفیر ایالات متحده در روسیه، شخصا پاسخ کتبی امریکا را به وزارت خارجهٔ روسیه تسلیم داده است
جان سولیوان، سفیر ایالات متحده در روسیه، شخصا پاسخ کتبی امریکا را به وزارت خارجهٔ روسیه تسلیم داده است

امریکا و ناتو روز چهارشنبه ۲۶ جنوری‌ ( ششم دلو) برای رسیدگی به خواست‌های امنیتی روسیه پاسخ کتبی ارایه کردند.

این پاسخ کتبی امریکا و ناتو پس از مشوره ها میان مقام‌های ایالات متحده، ناتو و حکومت اوکراین به مقام‌های روسیه ارایه شده است.

جان سولیوان،‌ سفیر ایالات متحده در روسیه، شخصا این پاسخ کتبی را به وزارت خارجهٔ روسیه تسلیم کرده است.

مقام‌ها گفته اند که ناتو نیز پاسخ جداگانهٔ خود را در مورد امنیت اروپا به مقام‌های روسیه تسلیم کرده است که حاوی چند صفحه است.

مقام‌ها گفته اند که این پاسخ‌ها به خاطر رفع نگرانی‌های امنیتی مسکو ارایه شده و در عین حال،‌ بر ادامهٔ دپلوماسی بیشتر میان همه جناح‌ها تاکید شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا در جریان یک کنفرانس خبری گفت:‌ " اسنادی را که ما ارایه کرده ایم، شامل نگرانی‌های ایالات متحده، متحدین و شرکای ما در مورد اعمال روسیه است که امنیت [اروپا] را تضعیف می کند."

این دپلومات ارشد امریکا همچنین گفته است که پاسخ کتبی نگرانی‌هایی را که روسیه مطرح کرده است،‌ نیز به گونهٔ‌ اصولی و واقعبینانه مورد ارزیابی قرار داده است. آقای بلینکن افزوده است که پاسخ کتبی پیشنهادی را در بخش‌هایی ارایه کرده است که جناح ذیدخیل می توانند وجه مشترک پیدا کنند.

وزیر خارجهٔ امریکا افزوده است که ایالات متحده خواهان اقدامات متقابل شفافیت در مورد وضعیت نیرو‌ها در اوکراین و اعتماد سازی در مورد تمرینات نظامی در اروپا نیز شده است.

اما وزیر خارجهٔ ایالات متحده در عین حال گفته است در صورت تجاوز بیشتر روسیه در اوکراین،‌ واشنگتن برای پاسخ واحد و سریع و تقویت دفاعی اوکراین آماده خواهد بود.

مقام‌های ایالات متحده از توضیح بیشتر در مورد اقدامات احتمالی امریکا در مقابل روسیه خودداری کردند. اما ابراز امیدواری کردند که واشنگتن و مسکو بتوانند در برخی موارد به اجماع برسند و در برخی مسایل دیگر از جمله کنترول تسلیحات مرتبط به میزایل‌ها در اروپا به پیشرفت دست یابند.

خواست های روسیه چیست؟

خواست مسکو شامل توقف گسترش ناتو به سمت شرق اروپا به خصوص اوکراین و گرجستان است و در عین حال از ناتو خواسته است تا قوای خود را از شرق اروپا عقب بکشد، خواستی که از سوی ایالات متحده رد شده است.

در عوض، ایالات متحده از روسیه خواسته است تا ده‌ها هزار قوای خود را که در مرز اوکراین مستقر کرده است، عقب بکشد و به دیالوگ و دپلوماسی رو بیاورد.

واکنش روسیه

واکنش ابتدایی وزارت خارجهٔ روسیه در مورد پاسخ و پیشنهادات کتبی امریکا و ناتو محتاطانه بوده است.

الکساندر گروشکو،‌ معاون وزارت خارجهٔ‌ روسیه،‌ به خبر گزاری انترفکس آن کشور گفته است که "ما پاسخ را خواندیم. مطالعه کردیم." آقای گروشکو بدون ذکر نام امریکا و اعضا ناتو گفته است که ''شرکا پروژهٔ ما را برای تقریبا یک و نیم ماه مطالعه کردند."

در مقابل، ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو، به خبرنگاران گفت که نیاز فوری وجود دارد تا مسکو نیروهای خود را از اوکراین، گرجستان و مالدوفا که بدون توافق و رضایت این کشورها مستقر شده اند، خارج کند.

آقای استولتنبرگ همچنین به روسیه هشدار داده است که "ما با لحظهٔ حساس مواجه استیم و روسیه ما را در این وضعیت قرار داده است" زیرا مسکو بیش از ۱۰۰ هزار نیروی خود را به مرز اوکراین اعزام کرده و قوای بیشتر را آن کشور در حال اعزام به مرز اوکراین است.

این مقام ارشد ناتو گفته است که روسیه علاوه بر استقرار قوای نظامی خود در مرز اوکراین، نیروهای خود را به بلاروس اعزام کرده است تا در آنجا تمرینات نظامی مشترک را با بلاروس انجام بدهد.

آقای استولتنبرگ همچنین گفته است که روسیه در پهلوی اعزام هزاران نیروی جنگی، صد‌ها طیاره و میزایل‌های اس-۴۰۰ و سایر تسلیحات پیشرفته را به بلاروس اعزام کرده است.

سرمنشی ناتو گفته است که این پیمان به نگرانی‌های روسیه نه تنها گوش داده، بلکه پاسخ کتبی نیز ارایه کرده است و تاکید کرده است که وجه مشترک میان همه جناح‌ها پیدا شود تا اختلافات از طریق گفتگو حل و فصل شود.

در همین حال،‌دیمیترو کولبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، روز چهارشنبه گفت که کیف در مورد پاسخ ایالات متحده به روسیه انتقاد ندارد، اما اعتراف کرده است که استقرار قوای روسیه در مرز کشورش یک تهدید است.

با وجود تهدید حملهٔ احتمالی روسیه بر اوکراین که از سوی غرب از جمله ایالات متحده مطرح شده است، آقای کولبا گفت که نیاز به "وحشت زدگی" نیست.

این دپلومات ارشد اوکراین افزود که اعزام قوای روسیه به مرز اوکراین و قلمرو آن کشور که توسط روسیه اشغال شده است،‌ تهدید تلقی می شود، اما تاکید کرد که قوای روسیه که در مرز کشورش مستقر شده است، به اندازهٔ کافی نیست که حملات تهاجمی کامل را بر اوکراین انجام بدهد.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG