لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی اندک روسیه از پاسخ امریکا در مورد بحران اوکراین


دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه

روسیه گفته است که با امتناع ایالات متحده از پذیرش خواست‌های عمدۀ مسکو برای حل بحران اوکراین زمینۀ اندک خوشبینی وجود دارد اما به گفتۀ مقام‌های کرملین هنوز هم زمینه برای گفتمان و تفاهم موجود است.

امریکا و ناتو روز چهارشنبه برای رسیدگی به خواست‌های امنیتی روسیه پاسخ کتبی ارایه کردند. در این پاسخ که پس از مشوره میان امریکا، ناتو و اوکراین ارایه شد، بر ضرورت ادامۀ دپلوماسی میان‌ همه‌ جناح‌ها تاکید شده است.

ناتو نیز گفته است که پاسخ خود را در مورد امنیت اروپا به مقام‌های روسیه تسلیم کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) به خبرنگاران گفت که پاسخ های ایالات متحده و ناتو "زمینه اندک برای خوشبینی" برجاگذاشته است، اما به گفتۀ وی "همواره چشم اندازهایی برای تداوم دیالوگ وجود دارد".

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه گفته است که پاسخ ایالات متحده حاوی برخی عناصری است که می‌تواند به "آغاز گفتگوهای جدی روی موضوعات ثانوی" منجر شود. آقای لاوروف گفت که این سند حاوی "پاسخ مثبت به مسایل عمده" نیست.

وزیر خارجۀ روسیه یکبار دیگر خواست کشورش را تکرار کرد و گفت: "خواست‌های مسکو این است که ناتو گسترش نیابد و این پیمان از اعزام تسلیحات که ممکن روسیه را تهدید کند، پرهیز کند."

به دنبال افزایش تنش در اوکراین، ایالات متحده وعدۀ فراهم آوری تسلیحات به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر به آن کشور را داد و تا کنون سه محمولۀ این تسلیحات به اوکراین رسیده است.

مقام‌های روسیه به شمول آقای لاوروف گفته اند که پاسخ غرب به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور پیشکش می‌شود و به گفتۀ آنان مسکو به زودی به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه خواستار توقف گسترش قلمرو ناتو در شرق اروپا است و از پیمان ناتو خواسته است که نیروهای خود را از شرق اروپا عقب بکشد، خواستی که از سوی ایالات متحده و ناتو رد شده است.

غرب نگران است که روسیه با استقرار بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در امتداد مرکز آن کشور، در صدد حمله بر اوکراین است، هرچند روسیه گفته است که چنین قصدی ندارد.

XS
SM
MD
LG