لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه خواستار پاسخ فوری امریکا به پیشنهادهای امنیتی شد


سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه

روسیه خواستار پاسخ فوری ایالات متحده در مورد پیشنهاد‌های امنیتی گستردۀ خود شد و هشدار داد که اگر اقدامات سیاسی برای کاهش نگرانی خود نبیند احتمالاً به واکنش نظامی دست خواهد زد.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه روز دوشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس ) گفت که مسکو تاکنون هیچ پاسخی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده است.

او افزود: "من فکر می کنم آنها تلاش خواهند کرد تا این روند را به یک روند آهسته تبدیل کنند، اما ما نیاز داریم که [روند] فوری باشد، زیرا وضعیت بسیار دشوار است، حاد است، و ممکن پیچیده تر شود."

مسکو که با افزایش نیروهای خود در مرز با اوکراین غرب را به وحشت انداخته است، هفتهٔ گذشته پیشنهادات امنیتی عنوانی ناتو و ایالات متحده را نشر کرده و خواهان مذاکرات فوری با واشنگتن شد.

در این پیشنهادات که روسیه می‌گوید برای امنیت این کشور حیاتی است، آمده است که ناتو باید اجازه ندهد که کشور دیگری عضو این سازمان شود و هیچ پایگاه نظامی جدید نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد گردد.

واشنگتن گفته است که برخی از خواسته‌های روسیه آشکارا غیرقابل قبول است، اما ایالات متحده در هفتهٔ جاری با پیشنهادات ملموس‌تر پاسخ خواهد داد.

در همین حال مشاور امنیت ملی قصر سفید می‌گوید که ایالات متحده آماده است روی تقاضا‌های امنیتی روسیه با مسکو صحبت کند، اما این کشور نگرانی‌های خود را نیز ارایه خواهد کرد.

جیک سولیوان افزود که موقف ایالات متحده و متحدین ناتو واضح است و همگان آمادهٔ مذاکره با روسیه اند.

کنستانتین گاوریلوف، دپلومات روسی در ویانا می‌گوید که روابط بین مسکو و ایتلاف نظامی ناتو به "لحظه حقیقت" رسیده است.

خبرگزاری RIA به نقل از آقای گاوریلوف گفته است:" مذاکرات باید جدی باشد و باوجود قدرت و توانایی‌شان، همه اعضای ناتو کاملاً به خوبی می‌دانند که باید اقدامات سیاسی ملموسی انجام شود، در غیر آن پاسخ نظامی-تخنیکی و نظامی روسیه جاگزین آن خواهد شد. "

نشر مسودهٔ این توافقات که یک اقدام غیرمعمول در دپلوماسی بین المللی است در حالی صورت می‌گیرد که روابط روسیه با غرب روی تنش‌ها در شرق اوکراین، تیره است.

کشورهای غربی اتهام وارد کرده اند که روسیه برای حمله بر اوکراین آمادگی می‌گیرد و از همین رو در حدود ۱۰۰ هزار نیرویش را در مرز با این کشور جابجا کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این اتهامات ناتو را به افزایش تنش‌ها متهم کرده و خواهان تضمین حقوقی عدم گسترش این پیمان در اروپای شرقی است.

بر اساس این پیشنهادات، مسکو و متحدین آن باید از حادثات در منطقه بحیره سیاه و بالتیک جلوگیری کنند و یک خط تلیفونی برای تماس‌های فوری نیز باید ایجاد شود.

این پشنهادات همچنان خواستار محدودیت بر اعزام میزاییل‌ها توسط ناتو شده است و از امریکا خواسته است که مانع عضویت کشورهای جماهیر شوروری سابق به ناتو شود.

در این سند آماده است که ایالات متحده باید بر عدم ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای شوروی سابق توافق کند.

کشورهای غربی گفته اند که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین،‌ بر این کشور تعزیرات هماهنگ شده باید وضع شود.

XS
SM
MD
LG