لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف به پوتین: فرصت توافق با غرب وجود دارد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور گفته است که فرصت رسیدن به توافق با غرب در مورد پیشنهادات امنیتی مسکو وجود دارد.

آقای لاوروف در یک جلسه با پوتین که از طریق تلویزیون‌های روسیه پخش شد، در پاسخ به پرسشی در مورد گفتگوهای جاری امنیتی با غرب گفت: "به صفت وزیر خارجه، باید بگویم که همیشه فرصتی وجود دارد."

شماری از کشورهای غربی، به شمول ایالات متحده و بریتانیا هشدار داده اند که روسیه آمادۀ حمله بر اوکراین است و ممکن هر لحظه دست به چنین اقدامی بزند، هرچند مقام‌های روسیه گفته اند که نیت حمله بر اوکراین را ندارند.

هنگامی که رییس جمهور پوتین از لاوروف پرسید که "آیا فرصتی برای رسیدن به توافق روی مسایل عمده وجود دارد یا اینکه تلاش می‌شود که به روند بی پایان مذاکرات کشانده شویم؟" آقای لاوروف گفت که مذاکرات نباید نامحدود و بی‌پایان باشد "توصیه می‌کنم که [مذاکرات] ادامه و افزایش یابد."

در همین حال، بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا روز دوشنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) از رییس جمهور روسیه خواسته است تا از "لبۀ پرتگاه" عقب رفته و هشدار داده است که تهاجم روسیه بر اوکراین ممکن در جریان ۴۸ ساعت صورت بگیرد.

آقای جانسن در صحبت با خبرنگاران با اشاره به "استقرار ۱۳۰ هزار نظامی روسیه" در نزدیکی مرزهای اوکراین گفت: "این یک وضعیت بسیار بسیار خطرناک و دشوار است...در لبۀ پرتگاه قرار داریم، اما هنوز هم برای رییس جمهور پوتین فرصت باقی است تا به عقب برگردد."

یک روز پیش از این، مقام‌های ارشد حکومت امریکا نیز هشدار داده بودند که تهاجم روسیه بر اوکراین ممکن هر آن به وقوع بپیوندد.

صدر اعظم بریتانیا از متحدان غربی خواست تا "کنار هم ایستاده و جبهۀ متحد" را نمایش دهند. او در خطاب به رهبران اروپایی گفت که از اشغال کریمیه توسط روسیه درس بگیرند و وابستگی شان را به گاز روسیه بکاهند. روسیه در سال ۲۰۱۴ جزیرهٔ کریمیۀ روسیه را تصرف و آن را به خاک خود ملحق کرد.

صدر اعظم بریتانیا گفت که قصد سفر به مسکو را ندارد، اما افزود که در مورد بحران اوکراین به زودی با رهبران مختلف جهان، به شمول جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده بحث خواهد کرد.

رهبران اروپایی هشدار داده اند که بحران موجود اوکراین، خرابترین تهدید برای امنیت اروپا از زمان جنگ سرد به اینسو است. ایالات متحده و متحدان اروپایی آن هشدار داده اند که در صورت حملۀ روسیه بر اوکراین، تحریم‌های شدید بر مسکو وضع خواهد شد.

روسیه از غرب خواسته است تا اوکراین را به صفت عضو پیمان ناتو نپذیرد و نیز حضور و نفوذ ناتو در شرق اروپا گسترش نیابد، خواست‌هایی که از سوی غرب رد شده است.

XS
SM
MD
LG