لینک های دسترسی

Breaking News

باز‌ی‌های المپیک؛ ورزشکاران روسی زیر نام و بیرق جدید رقابت می‌کنند


کمیته بین المللی المپیک روز جمعه اعلام کرد که ورزشکاران روسی به گونهٔ رسمی در دو بازی المپیک آینده به نام روسیه نه بلکه تحت نام "ROC" بازی خواهند کرد.

"ROC"مخفف کمیتهٔ المپیک روسیه است که توسط کمیتهٔ بین المللی‌المپیک و ادارۀ جهانی مبارزه با دوپینگ روی آن توافق شده است.

پس از رسیدگی ادعاها مبنی بر دوپینگ ورزشکاران، روسیه برای دو سال آینده حق ندارد که نام، پرچم و سرود ملی خود را در رقابت‌های جهانی المپیک به کار ببرد.

محکمۀ داوری ورزش در ماه دسمبر سال گذشته با صدور حکمی همچنان روسیه را از داوطلبی یا میزبانی رویدادهای ورزشی برای دو سال آینده محروم کرد.

اما با اینحال، ورزشکاران و تیم‌های روسی که به دوپینگ متهم نشده باشند، اجازه خواهند داشت در المپیک ۲۰۲۱ توکیو و المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بیجینگ اشتراک کنند.

پس از بروز ادعاها مبنی بر اینکه حکومت روسیه در المپیک ۲۰۱۴ سوچی دوپینگ ورزشکاران روسی را پنهان کرده و حتا از آن حمایت کرده است، ادارۀ جهانی مبارزه با دوپینگ پیشنهاد کرده بود که ورزشکاران روسی برای چهار سال تحریم شوند.

پیش از این ادارهٔ جهانی دوپینگ گفته بود که ورزشکاران روسی باید تحت نام "بی‌طرف" بازی کنند و از هر گونه اشاره به کلمهٔ "روسیه" در لباس ها یا تجهیزات شان خود داری شود.

افزون بر آن پرچم تیم روسیه در توکیو و بیجینگ پرچم روسیه نه بلکه نماد "ROC" خواهد بود - یک مشعل المپیک در نوار های سفید، آبی و سرخ پرچم ملی بالای پنج حلقه المپیک است.

هنوز روی موسیقی که به جای سرود ملی روسیه در مراسم تفویض مدال نواخته خواهد شد، تصمیم اتخاذ نشده است.

کمیته بین المللی المپیک گفت: "کمیته المپیک روسیه یک پارچه موسیقی را پیشنهاد خواهد کرد که در همه مراسم اجرا شود."

بر اساس حکم محکمۀ داوری ورزش، مقام‌های حکومت روسیه، به شمول ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور نیز در صورتیکه از سوی رهبر کشور میزبان دعوت شوند، می‌توانند در رویدادهای بزرگ ورزشی حضور یابند.

دوپینگ ورزشکاران روسی موضوع تازه نیست و به عصر اتحاد جماهیر شوروی پیشین بر می‌گردد؛ زمانیکه حکومت شوروی به ورزشکاران روسی دواهای ممنوعۀ انرژی‌زا تجویز می‌کرد تا در رقابت‌های جهانی برنده شوند.

XS
SM
MD
LG