لینک های دسترسی

Breaking News

تنش روی اوکراین؛ چین از روسیه حمایت کرد


چین روز جمعه چهارم فبروری (۱۵ دلو) در رویارویی با غرب بر سر اوکراین از روسیه حمایت کرد و هر دو کشور توافق کردند که ایتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نباید اعضای جدید بپذیرد.

درخواست توقف توسعه ناتو در دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جنپینگ، همتای چینی‌اش در بیجینگ مطرح شد که در آن پوتین از "روابط والای" دوکشور استقبال کرد.

روسای جمهور روسیه و چین در این ملاقات در زمینه‌های مختلف، از روابط خارجی گرفته تا توسعه اقتصادی، از یکدیگر حمایت کرده‌ و چین حمایت خود را از طرح ضمانت امنیتی روسیه به اروپا اعلام کرد.

روسیه در پیشنهادات امنیتی خویش خواسته است که ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این سازمان شود و از فرستادن تجهیزات نظامی به این کشور پرهیز کند. افزون بر آن امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند؛ پیشنهاداتی که از سوی امریکا و ناتو رسماً‌ رد شده است.

مسکو و بیجینگ در یک سند استراتیژیک طولانی، بر آنچه که آنان نقش بی‌ثبات‌کننده واشنگتن در امنیت جهانی خواندند، انتقاد کردند.

در این سند آمده است:"طرف‌ها [روسیه و چین] با گسترش بیشتر ناتو مخالف اند و از پیمان اتلانتیک شمالی می‌خواهند که رویکردهای باورمندی دوران جنگ سرد را کنار بگذارد. "

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی خویش را در امتداد مرز اوکراین جابجا کرده است؛ اقدامی که غرب گمان می‌کند بخشی از طرح اقدام نظامی علیه اوکراین است. اما روسیه گفته است که هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین را ندارد.

دیدار پوتین و شی ساعاتی پیش از مراسم افتتاحیه بازی‎‌های المپیک زمستانی بیجینگ صورت گرفت.

شماری از کشورهای غربی، در راس آن ایالات متحده، المپیک زمستانی بیجینگ را به خاطر کارنامۀ حقوق بشری چین، به ویژه سیاست سرکوبگرانۀ آن کشور بر اقلیت مسلمان اویغور در شین‌ژیانگ تحریم دپلوماتیک کرده و واشنگتن چین را به "نسل کشی" اویغورها متهم کرده است. اما چین این اتهامات را رد کرده است.

غرب گفته است که پس از الحاق جزیرهٔ کریمیه، اگر مسکو بر اوکراین حمله کند با عواقب جدی مواجه خواهد شد. با آنهم، هر دو جانب هنوز هم بر یافتن راه حل دپلوماتیک تاکید دارند.

XS
SM
MD
LG