لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین؛ سنای امریکا به وضع 'مادر همه تحریم‌ها' بر روسیه غور می‌کند


اعضای هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- در کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحدۀ امریکا غور می‌کنند تا در صورت حملۀ روسیه بر اوکراین "مادر همه تحریم‌ها" را بر مسکو وضع کنند.

باب منندز، رییس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا اظهار داشت که سناتوران در آستانۀ توافق بر یک بسته از تحریم‌‌ها قرار دارند که به گفتۀ وی هزینۀ تجاوز بر اوکراین، برای مقامات بلند رتبۀ حکومت و مردم عام روسیه خیلی‌ها گزاف تمام خواهد شد.

آقای منندز این موضوع را در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان بیان داشت و گفت که این تدابیر در برگیرندۀ وضع تحریم بر عمده‌ترین بانک‌‌های روسیه می‌باشد که می‌تواند اقتصاد آن کشور را فلج کند.

این سناتور امریکایی گفت که انتظار می‌رود که مجلس سنای امریکا طرح فراهم آوری تسلیحات اضافی "مهلک" به اوکراین و نیز تحریم‌های اقتصادی به بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه را وضع و توانمندی مسکو را برای وام‌های ملی آن کشور در بازارهای بین‌المللی سلب کند.

مجلس سنای کانگرس امریکا در حالی دست به این اقدام زده است که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در امتداد مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی نگران اند که روسیه با استقرار نیرو در مرز اوکراین در صدد تهاجم نظامی به آن کشور اند، اما مسکو گفته است که قصد حمله به اوکراین را ندارد. با اینحال، روسیه در سال ۲۰۱۴ بر ساحۀ کریمیه که بخشی از اوکراین بود، حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد.

جیمز ریش، سناتور ارشد جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی سنای امریکا می‌گوید که تا حال متقاعد نشده است که روسیه تصمیم دارد که واقعاً بر اوکراین حمله کند.

آقای ریش گفت: "خوب ، فکر نمی‌کنم که چنین تصمیمی [تهاجم روسیه بر اوکراین] تا هنوز اتخاذ شده باشد و بسیاری از ما معتقدیم که اگر پوتین ضعف و ناکارآیی را ببیند، اگر شاهد دودلی باشد، در آن صورت از آن سود خواهد جست. فکر نکنم که وی تا هنوز تصمیمی برای انجام این کار [حمله بر اوکراین] گرفته باشد."

این سناتور جمهوریخواه نیز از پیامدهای مخرب اقتصادی تهاجم روسیه بر اوکراین هشدار داد و گفت: "این مفکورۀ بسیار بسیار بد بوده و [عواقب آن] بی نهایت دردناک خواهد بود."

با اینحال، برخی کارشناسان به این باور اند که تحریم‌هایی را که قانونگذاران امریکایی مد نظر ندارند، آنگونه که آنان فکر می‌کنند بر روسیه و رژیم پوتین توبیخ کننده نخواهد بود.

کریستین برزینا، کارشناس ارشد در "جرمن مارشال فند" ایالات متحده، به صدای امریکا گفت که روسیه در یک دهۀ گذشته با سطوحی از تحریم‌ها و تهدید تحریم‌های بیشتر روبرو است و گام‌هایی را برای ایجاد حایل اقتصادی برداشته است.

برزینا ضمن تایید اینکه تحریم‌ها بر مسکو در کوتاه مدت فشار وارد خواهد کرد، گفت: "روسیه ذخایر قابل ملاحظۀ ارزی تدارک دیده است تا در صورت مشقت اقتصادی به وام‌های ملی خود رسیدگی کند."

او همچنین گفت که وضع تحریم‌ها در کوتاه مدت سبب جلب حمایت عامۀ روسیه از پوتین خواهد شد، زیرا به گفتۀ وی هرگونه تهاجم احتمالی روسیه بر اوکراین به مثابۀ اقدام دفاعی روسیه در برابر محاصرۀ این کشور توسط ناتو به مردم روسیه بازتاب داده خواهد شد.

در همین حال، نمایندگان امریکا و روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین که روز دوشنبه برگزار شده بود، وارد درگیری لفظی شدند. این نشست به در خواست امریکا دایر شده بود تا در مورد آنچه که ایالات متحده و هم پیمانانش آن را "رفتار تهدیدآمیز روسیه علیه اوکراین" توصیف کرده اند، بحث شود.

واسیلی نبنزیا ، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست شورای امنیت، امریکا را به "افزایش تشنج" در مورد نیت روسیه در قبال اوکراین متهم کرد. او گفت که در واقع امریکا با هشدارهای فزایندۀ خود علیه روسیه، تنش را تشدید می‌بخشد.

مقامات ارشد اوکراین نیز از ایالات متحده خواسته اند تا از شدت لحن هشدارهای شان علیه روسیه بکاهند.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین نیز هفتۀ گذشته از کشورهای غربی خواست تا از ایجاد هراس در اوکراین جلوگیری کند و افزود که هم اکنون "بی‌ثباتی وضعیت" در اوکراین یکی از تهدیدهای بزرگی است که کشورش با آن مواجه است.

از سوی دیگر، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در پایان نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد اوکراین، با نشر بیانیه‌ای گفت: "اگر روسیه در مورد رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی از ورای گفتگو صادق است، ایالات متحده و متحدان و شرکای ما، همچنان با حسن نیت تعامل خواهند کرد. اما اگر روسیه بخواهد که روش دپلوماسی را کنار زده و بر اوکراین حمله کند، در آن صورت مسوولیت به دوش روسیه خواهد بود و با پیامدهای سریع و شدیدی مواجه خواهد شد".

XS
SM
MD
LG