لینک های دسترسی

Breaking News

واگنر: حدود ۱۰هزار جنگجوی روسی در اوکراین کشته شده اند


ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ
ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ گفته است که حدود ۱۰ هزار زندانی که او برای جنگ در اوکراین استخدام کرده بود، در میدان‌های نبرد در اوکراین کشته شده اند.

پریگوژین، در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

پس از آنکه روسیه در جنگ اوکراین شکست‌های پیهم را متحمل شد، پریگوژین هزاران مرد را از زندان‌ها استخدام کرد و در ازای خدمت در برخی از خطرناک ترین جبهات جنگ اوکراین به آن‌ها فرصت عفو و آزادی را پیشنهاد کرد.

پریگوژین در یک مصاحبه ویدیویی که اواخر روز سه شنبه ۲۳ می (دوم جوزا) منتشر شد، گفت: "من ۵۰ هزار زندانی را استخدام کردم که حدود ۲۰ درصد آنها کشته شدند."

پریگوژین همچنین گفت که فیصدی مشابهی از افراد آزاد که با گروه‌ او قرارداد امضا کرده بودند، نیز کشته شده اند، اما رقم دقیقی ارایه نکرد.

باوجودیکه پریگوژین یک متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است، اما به کرات از مقامات روسی، به ویژه از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، انتقاد کرده و آنها را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

او گفت: "اکنون ده‌ها هزار نفر از بستگان کسانی که کشته شده اند وجود دارد. احتمالاً صدها هزار نفر خواهند بود. ما نمی‌توانیم از این پنهان شویم."

رییس گروه واگنر نخبگان روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که فرزندان آنها به راحتی زندگی می‌کنند در حالی که مردان مناطق فقیر در اوکراین می‌میرند. او از نخبگان نظامی روسیه خواست فرزندان خود را به جبهه بفرستند.

پریگوژین گفت که جنگجویان او تا اول ماه جون از شهر بخموت خارج خواهند شد و کنترول شهر را به اردوی روسیه واگذار خواهند کرد.

گروه واگنر که از تابستان ۲۰۲۲ به اینسو جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند، به تاریخ ۲۰ می (۳۰ ثور) مدعی شد که کنترول کامل شهر بخموت در شرق اوکراین را بدست آورده است، اما کیف آن را رد کرده و گفته است که درگیری جریان دارد.

قصر سفید نیز در اوایل ماه می اعلام کرد که بیش از ۲۰ هزار سرباز روسی در طی پنج ماه نبرد در شرق اوکراین، به ویژه در بخموت، کشته و ۸۰ هزار نفر زخمی شده اند.

پریگوژین از طریق استخدام ده‌ها هزار نفر، نقش بارزی در جنگ اوکراین بازی کرده است. رییس این شرکت علاوه بر مجرمین محکوم به زندان، افسران ارشد نظامی پیشین و جاسوسان را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است.

ایالات متحده پریگوژین را یک سرمایه‌داری تلقی می‌کند که تلاش کرد در انتخابات امریکا مداخله کند و معلومات نادرست را در سراسر جهان بخش کند. به همین دلایل، امریکا بر وی تعزیرات وضع کرده است. پریگوژین نیز به مداخله اش در انتخابات ایالات متحده اعتراف کرده است.

شرکت واگنر گروپ، علاوه بر جنگ در اوکراین، در کشورهای مانند لیبیا، سوریه، جمهوری افریقا مرکزی و مالی در جنگ اشتراک کرده است.

رییس واگنر گروپ اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که می‌خواهد شرکت خصوصی نظامی خود را به "اردوی با ایدیولوژی" تبدیل کند، اردویی که به گفتهٔ او ''برای عدالت در روسیه'' می‌جنگد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG