لینک های دسترسی

Breaking News

واگنر: بخموت را کاملاً تصرف کردیم؛ کیف:درگیری ادامه دارد


گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسیه، روز شنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) مدعی شد که کنترول کامل شهر بخموت در شرق اوکراین را بدست آورده است، اما کیف وضعیت را "بحرانی" خوانده و می‌گوید که درگیری جریان دارد.

گروه واگنر از تابستان گذشته جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملین در ویدیویی که در تلگرام منتشر شد، مدعی شده که شهر به دست جنگجویان او افتاده است. او در این ویدیو گفت: "امروز ۲۰ می، حوالی ظهر، باخموت به طور کامل تصرف شد."

پریگوژین گفت: "تا ۲۵ ماه می ما (بخموت) را به طور کامل بازرسی خواهیم کرد، خطوط دفاعی لازم را ایجاد کرده و به اردوی [روسیه] تحویل خواهیم داد."

اما اوکراین که در اوایل این ماه ادعای موفقیت در بخموت و اطراف آن را داشت، گفته است که نبرد به پایان نرسیده است.

گانا ملیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در تلگرام نوشته است: "درگیری شدید در بخموت جریان دارد. وضعیت بحرانی است."

او گفت: "در حال حاضر، مدافعان ما برخی از تاسیسات صنعتی و زیربنایی را در منطقه کنترول می‌کنند."

تاکنون این ادعا ها به گونهٔ مستقل تایید نشده است.

در همین حال میخایلو پودولیاک، مشاور ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که این نخستین بار نیست که پریگوژین چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند. به گفتهٔ او پریگوژین تلاش دارد تا توجه را از موفقیت‌های دپلوماتیک زیلینسکی در نشست جی-۷ جاپان منحرف کند.

پودولیاک اما افزود که به هر صورت "بخموت نیز مانند هر بخش دیگر اوکراین آزاد خواهد شد".

زیلینسکی اوایل روز شنبه به طور غیرمنتظره در نشست سران جی-۷ حضور یافت. سران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا جی-۷ در شهر هیروشیمای جاپان گردهم آمده اند تا در کنار موضوعات دیگر، روی اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه و هماهنگ کردن کمک‌های نظامی به اوکراین بحث کنند.

این در حال،‌ ایالات متحده و و متحدین اروپایی آن به تازگی توافق کردند تا جت‌های پیشرفتهٔ جنگی اف-۱۶ را در اختیار کیف قرار بدهند.

XS
SM
MD
LG