لینک های دسترسی

Breaking News

سومین روز تهاجم روسیه بر اوکراین؛ کیف هنوز در دست اوکراین است


نیروهای روسیه روز شنبه برای سومین روز متوالی شهرهای اوکراین را با توپخانه و میزایل‌های کروز مورد حمله قرار دادند، اما ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین می‌گوید که کیف، پایتخت این کشور هنوز در دست نیروهای اوکراینی است.

دیمتری مدویدوف، یک مقام ارشد امنیتی و رییس جمهور پیشین روسیه می‌گوید که عملیات نظامی روسیه تا برآورده شدن اهداف شان ادامه خواهد داشت. اما او در مورد این اهداف جزییات ارایه نکرد.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با نادیده گرفتن هفته ها هشدارهای رهبران غربی، روز پنجشنبه از شمال، شرق و جنوب به اوکراین حمله کرد؛ حمله‌ای که تهدیدی برای برهم زدن نظم اروپا پس از جنگ سرد محسوب می‌شود.

مدویدوف افزود که تحریم‌های غرب بیش از هر زمانی دیگر سبب اتحاد روس‌ها شده و با اشاره به قطع روابط دپلوماتیک با کشورهای غربی گفت که "زمان قفل کردن سفارت‌ها" فرارسیده است.

درگیری در حومه پایتخت اوکراین

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که نیروهای نظامی روسیه به حومه پایتخت اوکراین رسیده‌اند درحالیکه ویتالی کلچکو، شاروال شهر کیف می‌گوید که هنوز هیچ نظامی روس وارد پایتخت نشده است.

اما کلچکو افزود که گروه های خرابکار فعال اند. او گفت که سیستم مترو اکنون تنها به عنوان پناهگاهی برای شهروندان استفاده می‌شود و قطارهای آهن از کار افتاده اند.

هنوز مشخص نیست که نیروهای روسی تا چه میزان پیشروی کرده‌‌اند اما مقامات اوکراینی از موفقیت‌هایی در دفع حملات روس‌ها خبر داده اند. اسوشیتدپرس می‌نویسد که درگیری‌های گزارش‌شده در حاشیه شهر نشان می‌دهد که واحدهای کوچک نظامی روسیه تلاش دارند تا معبری برای ورود نیروهای اصلی باز کنند.

بریتانیا نیز تایید کرده است که بخش عمده‌ای نیروهای روسیه اکنون در ۳۰ کیلومتری مرکز کیف قرار دارند و گفته است که روسیه هنوز کنترول حریم هوایی اوکراین را به دست نیاورده است.

شاروال شهر کیف صبح شنبه گفت که ده‌ها نفر در درگیری‌های شبانه در این شهر زخمی شدند.

او گفت که تا ساعت شش صبح به وقت محلی ۳۵ نفر از جمله دو کودک زخمی شده‌ بودند. به نوشته رویترز مشخص نیست که آیا او فقط به غیرنظامیان اشاره می‌کرد یا خیر.

خبر گزاری انترفکس روسیه به نقل از وزارت صحت اوکراین گزارش داده است که تاکنون کم از کم ۱۹۸ اوکراینی از جمله سه کودک در تهاجم روسیه کشته و ۱۱۱۵ نفر زخمی شده اند. مشخص نیست که آیا این ارقام فقط شامل تلفات غیرنظامیان می شود یا خیر.

رییس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد ترک اوکراین را رد کرد

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول یک مقام استخبارتی امریکا می‌گوید که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهوری اوکراین، پیشنهاد امریکا برای ترک‌ کیف را رد کرده است.

این مقام امنیتی گفته است که آقای زیلینسکی در پاسخ به این پیشنهاد، بر ماندن و مبارزه تاکید کرده است. رییس جمهور زیلینسکی پاسخ داده‌است که "درگیری اینجاست. من به مهمات نیاز دارم، نه وسیله‌ای برای رفتن".

آقای زیلینسکی در یک پیامی ویدیویی که در شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده، گفته است: "ما در برابر حملات دشمن ایستادگی کرده ایم و با موفقیت در حال دفع آن استیم. جنگ ادامه دارد. ما شجاعت دفاع از کشور خود و دفاع از اروپا را داریم."

ورود صدهزار پناهجوی اوکراینی به پولند

پاول شورنیکر، معاون وزارت داخلهٔ پولند در یک کنفرانس خبری گفت که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه، حدود ۱۰۰هزار نفر از اوکراین وارد پولند شده‌اند.

او گفت که کم از کم حدود نه هزار نفر ازاین پناهجویان تنها از ساعت هفت صبح روز شنبه وارد این کشور شده‌اند.

افزون بر پولند، شماری زیادی اوکراینی‌ها به هنگری، رومانیا و سلواکیا نیز پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG