لینک های دسترسی

Breaking News

سلواکیا به اوکراین سیستم دفاع اس-۳۰۰ را اهدا کرد


سیستم دفاع میزایل های زمین به هوا اس-۳۰۰ ساخت روسیه
سیستم دفاع میزایل های زمین به هوا اس-۳۰۰ ساخت روسیه

ادوارد هیگر، صدراعظم سلواکیا، روز جمعه هشتم اپریل‌ (۱۹ حمل)‌ گفت که کشورش سیستم دفاع هوایی میزایل اس-۳۰۰ خود را به اوکراین اهدا کرده است تا کیف بتواند در مقابل تجاوز نظامی روسیه از خود دفاع کند.

اوکراین از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور همواره از کشور‌های غربی خواسته است تا تجهیزات دفاع هوایی را برای آن کشور فراهم کند تا با استفاده از آن، حملات جاری روسیه را در اوکراین دفع کند، حملاتی که از ۲۴ فبروری سال روان میلادی تا حال ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آقای هیگر با نشر اعلامیه‌ای که از طریق ایمیل فرستاده، گفته است که "من تایید کرده می توانم که سلواکیا سیستم دفاع اس-۳۰۰ را بر اساس تقاضای اوکراین اهدا کرده است تا آن کشور را در برابر تهاجم نظامی فدراتیف روسیه از خود دفاع کند."

آقای هیگر که روز جمعه از کیف، پایتخت اوکراین، دیدار می کرد، همچنین گفته است که سیستم دفاعی سلواکیا نیز در امنیت قرار دارد.

سلواکیا که حال عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است،‌ یک دستگاه سیستم دفاعی اس-۳۰۰ را در اختیار داشت که پس از فروپاشی چک و سلواکیا در سال ۱۹۹۳ به میراث برده بود.

قبل بر این، امریکا از متحدانی که از تجهیزات و سیستم‌های ساخت روسیه از جمله سیستم دفاع راکتی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ استفاده می‌کنند، خواسته بود تا انتقال آن به اوکراین را برای جلوگیری از تهاجم روسیه که به تاریخ ۲۴ فبروری آغاز شد، بررسی کنند، زیرا اردوی اوکراین به استفادهٔ این گونه تسلیحات آشنایی دارد.

اوکراین در سال‌های اخیر بیشتر به کمک نظامی غرب به خصوص ایالات متحده وابسته بوده است. اما پس از تهاجم نظامی روسیه بر این کشور، کشور‌های غربی به خصوص امریکا حمایت تجهیزات نظامی خود را برای اوکراین افزایش داده است.

در آخرین مورد،‌ ایالات متحده روز سه شنبه پنجم اپریل (۱۶ حمل) اعلام کرد که به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر تسلیحات ضد زره را برای اوکراین فراهم خواهد کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طبق هدایت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، قرار است کمک‌های نظامی و سلاح‌های ضد زره برای اوکراین فراهم شود تا به نیازمندی‌های تسلیحاتی آن کشور پاسخ داده شود.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، هفتهٔ گذشته گفت که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ واشنگتن مجموعاََ به ارزش بیش از ۱.۷ میلیارد دالر کمک نظامی را برای اوکراین فراهم کرده است.

آقای کربی همچنین گفته است که که پس از رسیدن جو بایدن، رییس جمهور امریکا به قصر سفید، ایالات متحده مجموعاََ بیش ۲.۴ میلیارد دالر برای اوکراین کمک فراهم کرده است.

ایالات متحده پس از آن کمک تسلیحاتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر اضافی را برای اوکراین اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در ماه فبروری تا اکنون، هزاران نفر به شمول غیرنظامیان در اوکراین کشته و زخمی شده و میلیون‌ها نفر دیگر آواره یا مجبور به ترک کشورشان شده اند.

XS
SM
MD
LG