لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار تازۀ روسیه: جنگ سوم جهانی تنها جنگ هسته‌ای بوده می‌تواند


سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه سیاستمداران غربی را در حالی به خیره شدن بر جنگ هسته‌ای متهم کرده است که از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین یک هفته می‌گذرد.

آقای لاوروف روز پنجشنبه سوم مارچ (۱۲ حوت) در مصاحبۀ آنلاین با رسانه‌های روسی و خارجی گفت: "روشن است که جنگ سوم جهانی تنها جنگ هسته‌ای بوده می‌تواند."

وزیر خارجۀ روسیه گفت: "می‌خواهم اشاره کنم که این ذهن سیاستمداران غربی است که در آن جنگ هسته‌ای به گونۀ پیهم خطور می‌کند، در ذهن روس‌ها چنین چیزی نیست...به شما اطمینان می‌دهم که به هیچ گونه تحریک‌ها اجازه نخواهیم داد تا توازن مان را برهم بزند."

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هشدار داده بود که هر کسی در عملکرد روسیه در اوکراین مداخله کند، با پیامد‌هایی مواجه خواهد شد که هرگز آن را ندیده باشد. آقای پوتین روز یکشنبه دستور آماده باش به نیروی بازدارندۀ هسته‌ای آن کشور را داد، تصمیمی که روسیه را یک گام دیگر به استعمال تسلیحات هسته‌ای نزدیکتر می‌کند.

وزیر خارجۀ روسیه با تشبیه ایالات متحده به ناپلیون بناپارت، امپراتور فرانسه‌ای و آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان نازی گفت: "در زمان آنان، هم ناپلیون و هم هیتلر خود را موظف کرده بودند تا اروپا را مطیع سازند."

روسیه بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای و میزایل‌های بالستیکی جهان را دارد که ابزار مهم نیروی بازدارندۀ هسته‌ای آن کشور پنداشته می‌شود.

در همین حال، ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای روسیه را ترغیب کرده است تا تمام فعالیت‌ها را بر تاسیسات هسته‌ای اوکراین، به شمول چرنوبیل متوقف کند.

در این قطعنامه اقدامات روسیه در اوکراین به شمول گرفتن کنترول تاسیسات هسته‌ای آن کشور با توسل به زور و دیگر کردارهای خشونتبار روسیه کاوش و برجسته شده است.

خبرگزاری فرانسه که به نسخۀ این قطعنامه دست یافته، به نقل از یک منبع دپلوماتیک گزارش داده است که ۲۸ کشور به حمایت از این قطعنامه رای داده و تنها روسیه و چین به آن رای مخالف داده اند. این منبع گفته است که هند، پاکستان، سنیگال، افریقای جنوبی و ویتنام از دادن رای خودداری کرده اند.

وانگ کون، دپلومات چینی در ویانا، با نشر بیانیه‌ای گفته است که این قطعنامه "با معرفی کردن عناصر بسیار سیاسی، از محدودۀ مکلفیت‌های ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی فراتر رفته است."

همچنین، میخایل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام تویتر نگاشته است که متن قطعنامۀ ملل متحد "از بحث بی نهایت مهم مصونیت و امنیت هسته‌ای به خاطر مقاصد کاملاً سیاسی، سو استفاده کرده است."

رافایل گروسی، رییس ادارۀ بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز چهارشنبه خواستار توقف فوری جنگ در اوکراین شد و تاکید کرد که "بهترین اقدام برای تضمین مصوونیت و امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین" پایان بخشیدن به جنگ است.

اوکراین در حال حاضر چهار نیروگاه فعال تولید انرژی هسته‌ای دارد که تقریباً نصف برق مورد نیاز آن کشور را تولید می‌کند. چند انبار زبالۀ مواد هسته‌ای نیز در اوکراین وجود دارد که یکی آن در چرنوبیل است.

چرنوبل محلی در اوکراین است که به خاطر خرابترین فاجعۀ هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶ مشهور شده است. نظامیان روسیه روز پنجشنبه گذشته چرنوبیل را تصرف کردند.

از سوی دیگر، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه حملۀ روسیه بر اوکراین را نکوهش کرده و هشدار داده است که این تهاجم "تاثیر گسترده" بر حقوق بشری میلیون‌ها انسان بر جا گذاشته است.

میشل بچلیت، رییس شورای حقوق بشر ملل متحد هشدار داد که تهاجم تمام عیار نظامی روسیه بر اوکراین که یک هفته از آن می‌گذرد، با افزایش تهدید تسلیحات هسته‌ای، تمام بشریت را در معرض خطر قرار داده است.

خانم بچلیت گفت که در جریان یک هفته جنگ کشته شدن ۲۲۷ غیرنظامی اوکراینی به شمول ۱۵ کودک تثبیت شده است، اما به گفتۀ وی آمار واقعی تلفات غیرنظامیان اوکراینی به مراتب بلندتر از این است.

افزون بر این، سازمان ملل متحد گزارش داده است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تا کنون، بیش از یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه پناه برده اند و انتظار می‌رود که با ادامۀ جنگ و خشونت، رقم پناهجویان اوکراینی افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG