لینک های دسترسی

Breaking News

دانش به نهادهای امنیتی: جلو 'کشتار و نسل‌کشی' در غرب کابل را بگیرید


سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از نهادهای امنیتی و مقام‌های که به گونۀ مستقیم مسوولیت تامین امنیت کابل را بر عهده دارند، خواست تا جلو "کشتار و نسل‌کشی" در غرب کابل را گرفته و به مردم پاسخگو باشند.

آقای دانش روز جمعه چهارم جون (۱۴ جوزا) در صفحۀ فیسبوک‌ خود نگاشته است که تنها در سه حوزۀ امنیتی، به شمول حوزه‌های ششم، ۱۳ و ۱۸ پولیس شهر کابل، یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر در معرض تهدید حملات سازمان یافته قرار داشته و آنان هر روز قربانی می‌دهند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده که نهادهای امنیتی این کشور باید طرح‌های ارایه شده از سوی نهادهای مردمی را بپذیرند و یا خود، طرح مناسبی را تهیه و با کمک مردم تطبیق کنند.

آقای دانش نگاشته است: "مردم غرب کابل، هم برای دفاع از جمهوریت و نظام آمادگی دارند و همواره دفاع و حمایت کرده اند و هم می‌توانند در مقابل هر گروه تروریست و مزدور بیگانه مقاومت کنند و از خود دفاع نمایند و امنیت منطقه خود را تامین کنند."

هرچند آقای دانش گفته است که طرح امنیتی غرب کابل تحت بررسی نهادهای امنیتی قرار داشته و رد نشده است، اما محمد محقق، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور سیاسی و امنیتی گفته است که "رد شدن طرح امنيتى غرب كابل از سوى امنيت ملى در افكار عمومى مردم سوال برانگيز شده است."

آقای محقق در واکنش به ادامۀ حملات در غرب کابل گفته است: "حوادث جنايت‌كارانه در دشت برچى كه هر روز توسط انفجار در موترهاى مردم ملكى انجام می‌شود دشمنى با مردم و برخورد خشونت‌‌آميز قومى از سوى دشمنان مردم است."

نهادهای امنیتی افغانستان تا اکنون در مورد تایید و یا رد طرح امنیتی غرب کابل ابراز نظر نکرده اند. این در حالی است که تنها در دو انفجار روز گذشته در غرب کابل، هشت غیرنظامی کشته و نه تن دیگر زخمی شدند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که مسوولیت تامین امنیت کابل را نیز بر عهده دارد با اشاره به انفجارهای اخیر در کابل، برای تامین امنیت این شهر، خواهان همکاری مردم شد.

آقای صالح روز گذشته گفت: "برای دست‌گیری عاملین بم‌گذاری در بس‌ها و تکسی‌های شهری به کمک شما نیاز داریم. وقتی کسی از کنارتان پایین می‌شود متوجه شوید که بسته‌ای را در سیت و زیر سیت (موتر) نگذارد".

او تاکید کرد که تنها در پنج ماه اخیر بیش از ۸۵۰ مورد تلاش برای ماین‌گذاری در شهر کابل خنثی شده و عاملان آن به زندان رفته اند.

XS
SM
MD
LG