لینک های دسترسی

Breaking News

دانش؛ اعلامیه هیات‌های مذاکره‌کنندۀ صلح قطر 'بی‌مفهوم و خنثی' است


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلامیۀ مشترک هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر را "بی‌مفهوم و خنثی" خوانده و گفته است که این نشست نتیجۀ ملموسی را در پی نداشت.

محمد سرور دانش روز دوشنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید اضحی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "متاسفانه نشستی که اخیراً میان هیات عالی رتبه دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان با میانجی‌گری برخی از کشورها در دوحه برگزار گردید نتیجه ملموس و روشنی را در پی نداشت و با صدور یک اعلامیه بی‌مفهوم و خنثی خاتمه یافت."

نشست هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان که در آن عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی و برخی از چهره‌های سیاسی افغان و نمایندگان گروه طالبان اشتراک داشتند، به تاریخ ۱۷ و ۱۸ جولای در قطر برگزار شد.

هیات‌های دو طرف ناوقت دیشب با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفتند که بر تسریع و تداوم مذاکرات توافق کرده اند.

در اعلامیۀ مشترک آمده است که دو طرف از تخریب زیربنا‌ها و وارد شدن تلفات به غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.

آقای دانش همچنان گفته است که گروه طالبان تا کنون نه ‌تنها به هیچ یک از تعهدات خود به مردم افغانستان عمل نکرده، بلکه "کارشکنی‌های گسترده و معناداری" را در روند صلح انجام داده است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از جامعه جهانی و کشورهای "حامی" طالبان خواسته است که این گروه را وادار به گفتگوی "سازنده و نتیجه بخش" کنند.

این در حالی است که نمایندگی‌های دپلوماتیک ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی کشورهای دیگر در افغانستان از ادامۀ حملات طالبان ابراز نگرانی کرده و با نشر اعلامیۀ مشترک خواستار توقف خشونت‌ها و تامین آتش‌بس در این کشور شده اند.

آنان گفته اند: "حملات طالبان، با ادعای آن‌ها پیرامون حمایت از حل و فصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در دوحه، کاملاً در تناقض قرار دارد. این امر منجر به کشته‌شدن افغان‌های بی‌گناه، از جمله ادامۀ کشتار هدفمند، آواره‌‌گی مردم، غارت و سوختاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و متضررشدن شبکه‌های ارتباطی شده است."

XS
SM
MD
LG