لینک های دسترسی

Breaking News

وفایی‌زاده: طالبان رسانه‌ها را به نشر تبلیغات واداشته اند


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به تشدید جنگ‌ در اکثر ولایت‌های این کشور، از وضع محدودیت بر رسانه‌ها توسط طالبان و تهدیدها علیه آبده‌های تاریخی نگرانی کرد.

محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست این وزارت روز یکشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) به خبرنگاران گفت: "در جاهایی که طالبان دست پیدا کرده اند، متاسفانه همان سیاست قبلی اعمال محدودیت بر رسانه‌ها و آزادی بیان را در پیش گرفته اند."

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان افزود که رادیوهای میهن در شیندند هرات، پیمان در بغلان، سیمای صلح در سمنگان، نوبهار در بلخ و جیهون در کندز تحت فشار طالبان، تبلیغات آن گروه را نشر می‌کنند.

همچنان وفایی‌زاده گفت که طالبان کارمندان زن این رسانه‌ها را خانه‌نشین کرده اند.

بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان شماری دیگر از رسانه‌ها به دلیل جنگ آسیب دیده و نشرات شان متوقف شده است.

اما طالبان اعمال محدودیت بر رسانه‌ها را در مناطق تحت کنترول شان رد کرده و گفته اند که رسانه‌ها با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی، منافع ملی و بی‌طرفی می‌توانند نشرات داشته باشند.

بر اساس معلومات این وزارت، تا اکنون به دلیل تهدیدات امنیتی، ۵۱ خبرنگار از ولایت‌ها به کابل متواری شده اند و ۷۱ خبرنگار دیگر زیر چتر برنامۀ مصوونیت خبرنگاران به خارج رفته اند.

تهدیدها علیه آبده‌های تاریخی

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که آبده‌های تاریخی در مناطق تازه تصرف‌شده توسط طالبان، با تهدیدهای جدی مواجه است.

محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست این وزارت گفت که پس از تصرف دشت قلعۀ تخار توسط طالبان، کندنگاری‌های غیرقانونی و غیرحرفه‌ای در آی‌خانم آغاز شده است.

او گفت: "در ولایت سمنگان به تعداد ۳۲ آبده تاریخی تحت حاکمیت مخالفین مسلح قرار گرفته که ما نگرانی جدی داریم در این زمینه، در ولایت بلخ ۳۱ آبده تاریخی در ساحه ناامن قرار گرفته و در اثر انفجار یک موتربم در ولسوالی بلخ ساختمان مسجد خواجه ابونصر پارسا قسماً صدمه دیده است."

آقای وفایی‌زاده گفت که کار ترمیم پنج آبدۀ تاریخی در هلمند و مقبرۀ زرغونه انا در قندهار به دلیل ناامنی‌ها متوقف شده است.

به گفتۀ او، زیارت شیر سرخ، قلعۀ نادر افشار، چهل‌زینه، شهر کهنه، مقبرۀ میرویس خان نیکه، زیارت بابا صاحب، زیارت شاه مقصود آغا و تعدادی دیگر از آبده‌های تاریخی در قندهار نیز با تهدید جدی مواجه است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از گروه طالبان خواست که در راستای حفاظت این آبده‌ها – که غنای تاریخی و فرهنگی افغانستان است – جدی توجه کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در تویتی گفته است که آبده‌های تاریخی در مناطق تحت کنترول شان از هرگونه تخریب و آسیب مصوون خواهد ماند.

این در حالی است که گروه طالبان مجسمه‌ٔ ۵۵ متری صلصال و ۳۵ متری شمامه بامیان که عظیم‌ترین تندیس‌های بودای جهان به شمار می‌رفت را به تاریخ ۱۱ مارچ سال ۲۰۰۱ با استفاده از مواد انفجاری تخریب کردند.

XS
SM
MD
LG