لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: حامی جدی راه‌حل سیاسی استیم


هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان با نشر پیامی به مناسبت عید قربان گفته است که "حامی جدی" تفاهم سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان بوده و از "هر فرصت" که سبب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، استفاده خواهد کرد.

در این پیام که روز یکشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) نشر شد، رهبر طالبان گفته است که آن گروه برای پیشرفت مذاکرات صلح، دفتر سیاسی گشوده است اما به گفتۀ آقای آخندزاده "متاسفانه جهت‌های مقابل هنوز فرصت را ضایع می‌کنند".

رهبر طالبان مشخص نکرده است کدام جهت‌ها فرصت‌ برای صلح را ضایع می‌کنند، اما حکومت افغانستان همواره طالبان را به بی میلی به مذاکرات صلح متهم کرده است.

پیام رهبر طالبان دو روز پس از آن نشر می‌شود که پس از ماه ها وقفه در مذاکرات بین‌الافغانی، شماری از اعضای هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به شمول عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و برخی چهره‌های سیاسی افغانستان مذاکرات را با نمایندگان طالبان به رهبری ملا برادر در شهر دوحه، پایتخت قطر از سر گرفته اند.

رهبر طالبان در این پیام گفته است که پس از خروج قوای خارجی، به هیچ کسی اجازه داده نخواهد شد تا از قلمرو افغانستان، امنیت کشورهای دیگر را با تهدید مواجه کند. او همچنان گفته است"به تمام دیپلماتان خارجی، سفارتخانه‌ها، کونسلگری‌ها، موسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچ مشکلی به آن‌ها پیش نمی‌شود، بلکه همه سعی و توان خود را برای حفاظت و مصوونیت آن‌ها به خرج می‌دهیم."

با آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان و تشدید حملات گروه طالبان سفارت آسترالیا در کابل و چندین قنسولگری خارجی در شماری از ولایت‌های افغانستان فعالیت خود را متوقف کردند.

اما رهبر طالبان گفته است که سفارت‌خانه‌های خارجی کار شان را با اطمینان به پیش ببرند و به گفتهٔ او از پیشروی گروه طالبان هراسی نداشته باشند.

در چند هفتۀ اخیر به دنبال "عقب نشینی تکتیکی" نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مراکز چندین ولسوالی که به گفتۀ مقام‌های افغان دلیل آن جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بوده است، طالبان کنترول این ساحات را در دست گرفته اند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که در چندین مورد، طالبان پس از تصرف مراکز ولسوالی‌ها، تاسیسات دولتی را غارت و تخریب می‌کنند.

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان سه روز پیش گزارش داد که به دلیل جنگ‌های اخیر، روند خدمات عامه در اکثر ولایات افغانستان متوقف شده و ۱۳ میلیون افغان از این ناحیه متاثر شده اند.

نادر نادری، رییس این کمیسیون گفت که طالبان با تصرف ساختمان‌های دولتی در ۲۹ ولایت این کشور، ۲۶۰ ساختمان اداری را ویران کرده و یا هم آتش زده اند. او همچنین گفت که تجهیزات و امکانات ساختمان‌های اداری در ۱۴۹ ولسوالی نیز پس از تصرف این گروه، به غارت رفته است.

افزون بر این، گزارش‌ها حاکی است که طالبان در شماری از ساحاتی که به تازگی تصرف کرده اند، مقررات سختگیرانه را نافذ کرده و گفته اند که زنان اجازه ندارند بدون محرم شرعی و پوشش سرتاپا (چادری) از خانه بیرون شوند. در این ساحات به مردان نیز هشدار داده شده است که ریش شان را نتراشیده و کوتاه نکنند.

XS
SM
MD
LG