لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین زن سعودی به فضا سفر می‌کند


مقامات ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) گفتند که قرار است دو فضانورد عربستان سعودی به شمول نخستین زن سعودی به تاریخ هشتم ماه می در یک ماموریت خصوصی از ایالت فلوریدای امریکا به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کنند.

ریانه برناوی، پژوهشگر سرطان سینه، نخستین زن سعودی خواهد بود که به فضا سفر می‌کند و علی القرنی، پیلوت جت جنگی، نیز یکجا با خانم برناوی به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهد کرد.

علاوه بر آن، پگی ویتسون، فضانورد پیشین ناسا چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین المللی انجام خواهد داد، و جان شافنر، تاجری از ایالت تنسی به عنوان پیلوت نیز در این سفر فضایی حضور خواهند داشت.

سفینه اسپیس ایکس فالکون ۹ ( SpaceX Falcon 9 ) قرار است به تاریخ هشتم ماه می ساعت ۱۰:۴۳ دقیقهٔ‌شب به وقت شرق ایالات متحده از مرکز فضایی کنیدی پرواز کند.

این چهار نفر با سفینه موسوم به SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کنند و ۱۰ روز را در ایستگاه فضایی سپری خواهند کرد.

این دومین ماموریت خصوصی توسط شرکت "اکسیوم اسپیس" به فضا می باشد. شرکت اکسیوم اسپیس نخستین پرواز خصوصی‌اش را به ایستگاه فضایی بین المللی در اپریل ۲۰۲۲ انجام داد. در آن سفر، چهار فضانورد ۱۷ روز را در فضا گردش کردند.

ماموریت فضایی با حضور یک زن سعودی آخرین اقدام دولت شاهی عربستان سعودی برای آوردن اصلاحات در جامعه‌ای پنداشته می‌شود که فوق القاعده محافظه‌کار است.

عربستان سعودی، پس از امارات متحدهٔ عرب، دومین کشور حوزهٔ خلیج است که در ماموریت‌ها وانکشافات فضایی، فضانوردان خود را اعزام می‌کند.

اما این نخستین بار نیست که این دولت شاهی غنی از تیل در ماموریت فضایی دخیل بوده است. در سال ۱۹۸۵، سلطان بن عبدالعزیز، شهزادهٔ سعودی که پیلوت قوای هوایی بود، در یک ماموریت فضایی سازماندهی شده از سوی ایالات متحده سهیم شد و نام خود را به صفت نخستین عرب مسلمان که عازم فضا شد، ثبت تاریخ کرد.

امارت متحدهٔ عرب، همسایهٔ عربستان سعودی، نیزدر ماموریت فضایی دخیل بوده است. هزاع المنصوری، فضانورد امارات متحدهٔ عرب درسال ۲۰۱۹ به مدت هشت روز در یک ماموریت فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد.

در تازه‌ترین رویداد،سلطان النیادی، فضانورد امارتی یک ماه پیش برای اقامت شش ماهه وارد ایستگاه فضایی شد.

عربستان سعودی در جستجوی راه‌های متنوع برای تقویت اقتصاد و تجارت این کشور است که اکنون به پیمانهٔ گسترده متکی بر فروش نفت است. در همین راستا شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چند سال اخیر اصلاحاتی را در آن کشور آورده که افزایش حضور و نقش زنان در عرصه‌های مختلف بخشی از این اصلاحات است.

XS
SM
MD
LG