لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۱۳ میلیون تابلیت متامفتامین در عربستان ضبط شد


حکومت عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) از ضبط نزدیک به ۱۳ میلیون تابلیت متامفتامین خبر داد که در داخل محمولۀ انار پنهان شده بود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که مقام‌های آن کشور این محموله را در بندر جده کشف و ضبط و چهار نفر – دو شهروند مصر، یک سوری و یک یمنی – را در پیوند با این محمولۀ قاچاق بازداشت کرده اند.

عربستان سعودی همواره از کشف و ضبط محموله‌های بزرگ کپتاگون و متامفتامین خبر داده و گمان می‌رود که این کشور اسلامی محافظه کار سرشار از نفت و ثروت، بزرگترین بازار این نوع مخدرات باشد. کپتاگون نیز مانند متامفتامین مادۀ کیمیایی مخدر است.

متامفتامین در بازار سیاه بین معتادان و قاچاقبران مواد مخدر به نام "شیشه" هم مشهور است. این ماده که به شدت اعتیادآور است، تاثیرات زیانبار و ماندگاری بر سیستم عصب مرکزی برجا می‌گذارد.

بر اساس گزارش‌ها، هم ثروتمندان و هم فقرا در عربستان سعودی این تابلیت‌های مخدر را استعمال می‌کنند. برخی ثروتمندان سعودی، به عنوان مواد نشه آور و فرح بخش در جشن و محافل این تابلیت‌ها را استعمال می‌کنند و برخی فقرا هم به خاطر اینکه بیدار مانده و بی‌خوابی ناشی از ساعت‌های متوالی کار را تحمل کرده بتوانند.

بخش زیاد این مخدرات که به عربستان سعودی سرازیر می‌شود، در سوریه و لبنان تولید می‌شود.

گزارش تحقیقی خبرگزاری فرانس‌پرس که در نومبر سال گذشته نشر شد، حاکی از آن است که سوریه به کشور تولید کنندۀ ادویۀ مخدر مبدل شده و عاید ده میلیارد دالری این تجارت غیرقانونی هم به بشارالاسد، رییس جمهور سوریه و هم به مخالفان و دشمنان وی سود می‌رساند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه به خاطر دست داشتن در قاچاق کپتاگون، تحریم‌هایی را بر پسران کاکای بشارالاسد وضع کرد. پیش از این ایالات متحده و بریتانیا نیز اقدام مشابهی را اتخاذ کرده بودند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ روابط خود را با سوریه قطع کرد، اما امسال این روابط را از سر گرفت. ریاض به تاریخ ۱۳ اپریل میزبان فیصل مقداد، وزیر خارجۀ سوریه را پذیرایی کرد و یک هفته بعد، شهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجۀ سعودی، از دمشق دیدن کرد.

پس از این دیدارها، هر دوکشور با نشر بیانیۀ مشترک بر اهمیت همکاری‌ها در زمینۀ بهبود امنیت، مبارزه با همه اشکال تروریزم و تقویت همکاری در مبارزه بر ضد قاچاق مخدرات تاکید کردند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG