لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی به زنان اجازه داد به تنهایی سفر کنند


عربستان سعودی قوانین جدیدی را وضع کرده که بر مبنای آن، زنان اجازه می‌یابند درخواست اخذ پاسپورت کرده و آزادانه سفر کنند.

پیش از این، زنان در عربستان سعودی برای اینکه بتوانند پاسپورت اخذ کنند و یا به سفر بروند، باید تایید یک مرد خانواده را با خود می‌داشتند.

براساس این قوانین، حالا هر فردی که ۲۱ سال یا بیشتر عمر داشته باشد – بدون در نظر داشت جنسیت – اجازه دارد بدون تایید قبلی، به بیرون از کشور سفر کند.

تغییرات در این قوانین که دستاورد بزرگی برای فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی پنداشته می‌شود، واکنش‌های متفاوتی را در رسانه‌های اجتماعی این کشور برانگیخته است.

با آنکه شماری از آن استقبال کرده اند، برخی دیگر اما با نشر ویدیوی سخنان برخی ملاهای سعودی که در مخالفت با سفر زنان به تنهایی حرف زده اند، اعتراض خود را نسبت به قوانین جدید ابراز کرده اند.

دیگر تغییراتی که براساس قوانین جدید در عربستان سعودی رونما شده، آزادی زنان برای درخواست ثبت ازدواج و طلاق است. علاوه بر این، زنان حالا می‌توانند برای ثبت نوزاد و دریافت اسناد خانوادگی نیز درخواست بدهند؛ پیشرفتی که سبب می‌شود موانع بر سر اخذ کارت هویت از سوی زنان برداشته شود.

هم‌چنین، زنان در عربستان سعودی حالا اجازه دارند سرپرستی قانونی فرزندان شان را برعهده داشته باشند؛ حقی که پیش از این تنها منحصر به مردان بود.

با این حال، هنوز محدودیت‌هایی بر سر راه زنان در عربستان سعودی باقی است. از جمله اینکه زنان برای ترک زندان، بیرون شدن از خانۀ امن و یا ازدواج، هنوز به اجازه مردان نیاز دارند. علاوه بر این، زنان نمی‌توانند ازدواج فرزندان‌شان را تایید یا رد کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه ۲ آگست (۱۱ اسد) گفت که هنوز برای تامین حقوق زنان در عربستان سعودی، به تلاش‌های زیادی نیاز است.

با این حال، این سازمان از قوانین جدید استقبال کرده و آن را حاصل تلاش‌ها و مبارزات فعالان حقوق زن در عربستان سعودی دانسته است.

XS
SM
MD
LG