لینک های دسترسی

Breaking News

انکشاف حیرت‌انگیز طبی؛ دانشمندان از تولید خون مصنوعی یک گام فاصله دارند


دانشمندان فقط یک گام دیگر از تولید خون مصنوعی فاصله دارند، انقلابی که جان میلیون‌ها نفر را در جهان از مرگ نجات خواهد داد.

دانشمندان فاکولته‌های طب و فارمسی پوهنتون مریلند تحقیقاتی را با هزینۀ بیش از ۴۶ میلیون دالر در این زمینه آغاز کرده اند.

الن داکتر که این تحقیق را رهبری می‌کند با نشر بیانیه‌ای گفته است خون مصنوعی مورد نظر آنان به خاطر ذخیره سازی و دوام قابلیت یخ بستن را داشته و به سادگی در محلاتی که به خون به شدت نیاز است، مثل خون طبیعی به بیمار نیازمند قابل تزریق و انتقال خواهد بود.

خونریزی معمول‌ترین دلیل مرگ در جریان صدمات و ضربات شدید فزیکی است. سالانه کم و بیش دو میلیون نفر در اثر خونریزی و کمبود یا نرسیدن خون در سرتاسر جهان جان می‌بازند. از سوی دیگر، گروپ‌های مختلف خون مشکل دیگری در زمینۀ اهدای خون است، اما خون مصنوعی به گفتۀ دانشمندان این مشکل را نداشته و به همگان قابل تطبیق خواهد بود.

با اینحال، دانشمندان گفته اند که خون مصنوعی به هدف جاگزین شدن خون طبیعی نبوده و تنها برای مواردی کاربرد خواهد داشت که خون طبیعی انسان در دسترس نباشد.

دانشمندان قبل از اینکه خون مصنوعی را که تمام مشخصات خون طبیعی را در خود دارد، برای مصرف مهیا کنند باید آزمایشات متعدد را در مورد کارآیی و مصوونیت آن انجام دهند.

در مرحلهٔ نخست دانشمندان تحقیق خواهند کرد با تطبیق خون مصنوعی از خونریزی جلوگیری کرده، آکسیجن مورد نیاز بیمار را فراهم و از کاهش حجم خون بیمار جلوگیری کنند.

در مرحلهٔ دوم موثریت و مصوونیت خون مصنوعی در شرایط و حالات بسیار پیچیده و واقعی تدقیق و بررسی خواهد شد که ایجاد روش برای نگهداری آن نیز شامل این مرحلهٔ تحقیقی است. دانشمندان خواهند کوشید تا مدلی از خون و روش مخصوص نگهداری آن انکشاف داده شود که بتوان خون مصنوعی را در شرایط بسیار دشوار و مختلف برای چندین ماه قابل استفاده نگه داشت.

دست اندرکاران این تحقیق گفته اند تمام تحقیقات حدود چهار سال طول خواهد کشید و دانشمندان امیدواراند که در پایان یک محصول موثر، مصوون و حیات‌بخش دیگر طبی در دسترس بشر قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG