لینک های دسترسی

Breaking News

صبحانه نخوردن سبب امراض ‌رگ‌ها می‌شود – پژوهش


کسانیکه صبحانه نمی‌خورند، احتمالاً با خطر بلند ابتلا به امراض رگ‌ها چون، بندش و سخت شدن رگ‌ها روبرو می‌باشند.

پژوهش تازۀ علمی در مورد تاثیرات رژیم غذایی بر سلامت قلب و رگ‌ها نتیجه گیری کرده است که حذف صبحانه می‌تواند زمینه ساز ایجاد امراض رگ‌ها شود و صرف منظم صبحانۀ صحی و متوازن این خطر را کاهش دهد.

ولنتین فوستر، پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقاتی امراض قلبی اسپانیا و مرکز طبی مونت سینای شهر نیویارک امریکا که این تحقیق را رهبری می‌کند، در پاسخ به ایمیلی به خبرگزاری رویترز نگاشته است که "گرفتن فیصدی زیاد انرژی در اول روز، متضمن سلامت قلب و رگ‌ها است."

پیش از این نیز تحقیقات، نخوردن صبحانه را با افزایش مشکلات قلب و رگها، بیماری شکر و بلند رفتن کولسترول ربط داده است.

در تحقیق جدید، دانشمندان عادات و رژیم غذایی بیش از ۴۰۰۰ نفر را که هیچ تاریخچۀ مشکلات قلبی نداشتند، ارزیابی کردند. سه درصد این افراد صبحانه نمی‌خوردند؛ ۶۹ درصد آنان صبحانۀ مختصر صرف کرده و ۲۸ درصد باقیمانه، صبحانۀ مکلف و صحی می‌خوردند.

بیشتر کسانیکه صبحانه نمی‌خوردند، عادت به دود کردن سگرت و مصرف الکول داشتند؛ تنها به گرفتن قهوه یا آب میوه در صبحانه اکتفا می‌کردند و قوی‌ترین غذا را هنگام چاشت صرف می‌کردند، یعنی حدود پنج درصد کالوری مورد نیاز شان را در صبحانه می‌گرفتند.

این افراد در مقایسه با کسانیکه صبحانۀ مکلف و صحی صرف می‌کردند، ۲۱ درصد بیشتر با خطر آسیب رگ‌ها روبرو بودند. همچنان مشکلاتی چون فشار و کولسترول بلند خون و برهم خوردن توازن مناسب شکر بدن در نزد این افراد بیشتر از کسانی بودکه صبحانۀ منظم می‌گرفتند.

پراکاش دیدوانیا، پروهشگر در پوهنتون کالیفورنیا، می گوید که پژوهش‌های جدید برداشت قدیمی را ثابت ساخته است که "صبحانه مهمترین غذای روزانه" است.

همچنان، مری پیری ست اونج، پژوهشگر در مرکز طبی پوهنتون کولمبیا، با تاکید بر صرف صبحانه می‌گوید که باید میوه، غله جات و پروتین در آن شامل باشد. این پژوهشگر امریکایی می‌گوید که حتمی نیست صبحانه بسیار مکلف و کلان باشد، زیرا به گفتۀ وی شماری از مردم هنگام صبح اشتها برای خوردن غذای زیاد ندارند. اما به گفتۀ وی، صبحانه ولو به مقدار اندک، حتماً گرفته شود.

پروفیسور ست اونج گفت "صرف نخستین غذای صحی در صبح، حال و هوای درست را در طول روز برای انسان رقم می‌زند."

XS
SM
MD
LG