لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ در افغانستان؛ تطبیق پلان مبارزه با موج دوم آغاز شد


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که کمیته‌های ولایتی مبارزه با کروناویروس دوباره فعال شده اند تا پلان مبارزه با موج دوم کووید۱۹ را تطبیق کنند.

احمد جواد عثمانی، سرپرست این وزارت روز چهارشنبه ۱۸ نومبر (۲۸ عقرب) به خبرنگاران گفت که این پلان با همکاری ملل متحد، شورای طبی افغانستان و سایر نهادهای صحی تهیه شده است.

آقای عثمانی افزود: "خوشبختانه در ۳۴ ولایت افغانستان منابع تمویل این (پلان) موجود است و در حال تطبیق است. ما امیدواریم همان قسمی که وزارت صحت در همکاری با تمامی ادارات و نهادهای ذیدخل توانست یک مبارزه موثر را در موج اول کرونا داشته باشد، خواهیم توانست که موج دوم کرونا را مهار بسازیم".

این در حالی است که بر اساس آمار وزارت صحت افغانستان، میزان بیماران کووید۱۹ که سراپا مراجعه می‌کنند، ده مرتبه و بیمارانی که بستری می‌شوند، پنج برابر بیشتر شده است.

سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که ثبت واقعات جدید مثبت کووید۱۹ در حدود ۲۹ درصد افزایش یافته و بر اساس یافته‌های تیم‌های سیار در مکاتب، دانشگاه‌ها و منازل مسکونی، شمار افرادی که علایم مشابه به کروناویروس را دارند، نیز رو به افزایش است.

آقای عثمانی افزود: "با در نظرداشت همین آمار و ارقامی که ما داریم، نشان می‌دهد که افغانستان در آستانۀ داخل‌شدن به موج دوم کرونا قرار دارد".

سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان با اشاره به افزایش واقعات مثبت کروناویروس تاکید کرد که شهروندان این کشور باید نکات بهداشتی را رعایت و از رفتن به اماکن مزدحم خودداری کنند.

آمار وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته از جملۀ ۱۲۰۱ مورد مشکوک، نتیجۀ آزمایش ۲۴۳ واقعه مثبت تشخیص شده است که رقم مبتلایان را به ۴۳هزار و ۹۲۴ نفر رساند.

همچنان در همین مدت هفت بیمار کووید۱۹ جان باخته و ۱۳۵ بیمار دوباره صحت‌یاب شده اند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که کروناویروس از آغاز شیوع تا اکنون جان ۱۶۴۵ نفر را در افغانستان گرفته است؛ اما ۳۵هزار و ۲۹۵ بیمار کووید۱۹ دوباره سلامتی شان را به دست آورده اند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، کروناویروس تا روز چهارشنبه ۱۸ نومبر (۲۸ عقرب) بیش از ۵۵ میلیون و ۶۴۵هزار نفر را مبتلا کرده و اضافه از یک میلیون و ۳۳۸ هزار تن دیگر را به کام مرگ فرستاده است.

XS
SM
MD
LG