لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ سبب بیماری‌های روانی می‌شود- پژوهش


یک پژوهش تازه یافته است در هر پنج نفری که از بیماری کووید۱۹ صحت‌یاب شده اند، یکی از آنان در جریان ۹۰ روز دچار یک نوع اختلال روانی شده است.

اضطراب، افسردگی و بی خوابی بیشتر در میان بیماران بهبود یافته از کووید۱۹ که به اختلالات روانی دچار شده اند، در این مطالعه شایع بوده است.

پژوهشگران پوهنتون آکسفورد بریتانیا خطرات بیشتر زوال عقل را نیز در بین این افراد یافته اند.

پژوهشگران دخیل در این مطالعه گفته اند که در سه ماه پس از آزمایش مثبت کووید۱۹، از هر پنج بهبود یافته نزد یکی آنان برای اولین بار اضطراب، افسردگی یا بی خوابی تشخیص شده است.

روانشناسان پیش از این نیز گفته بودند که بهبود یافته‌گان بیماری کووید۱۹ ممکن در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری های روانی قرار داشته باشند.

پاول هریسن، استاد روانشناسی در پوهنتون آکسفورد می‌گوید: "مردم نگران بودند که شفا یافته گان کووید۱۹ بیشتر در معرض خطر بیماری های روانی باشند و یافته های ما ...نشان می دهد که این امر محتمل است."

آقای هریسن افزود که داکتران و دانشمندان در سراسر جهان باید فوراً علت این اختلال روانی را بررسی کرده و درمان جدید بیماری های روانی پس از ابتلا به کووید۱۹ را تشخیص کنند.

این مطالعه که در مجله روانشناسی لنست منتشر شده است، تاریخچه الکترونیکی صحی ۶۹ میلیون مریض را در ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که بیش از ۶۲ هزار بیمار کووید۱۹ شامل آن می‌باشد. پژوهشگران می‌گویند که یافته‌های جدید در مورد افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در سراسر جهان یکسان است.

این مطالعه همچنین نشان داده است افرادی که از بیماری های روانی رنج می‌برند در مقایسه با دیگران ۶۵ در صد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ قرار دارند.

متخصصان صحت روانی که مستقیماً با این مطالعه دخیل نبوده اند نیز گفته اند که یافته های این پژوهش به شواهدی می‌افزاید که گویا کروناویروس بالای مغز و ذهن تاثیر گزار است و خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می‌دهد.

سایمون وسلی، استاد روانشناسی کینگ کالج لندن گفت که یافته های که نشان می‌دهد بیماران روانی زیاتر معروض به ابتلا به کووید۱۹ اند با یافته های شیوع بیماری های عفونی قبلی نیز صدق می‌کند.

آقای وسلی افزود: "کووید۱۹ بالای سیستم عصب مرکزی تاثیر می گذارد، و بنابراین ممکن است به طور مستقیم اختلالات بعدی را افزایش دهد. اما این تحقیق تایید می کند که همهٔ ماجرا این نیست و این خطر با بیماری قبلی افزایش می یابد. "

پیش از این از بیماری های قبلی در کودکان مبتلا به کووید۱۹ نیز گزارش‌های نشر شده بود.

XS
SM
MD
LG