لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور گراهام: در ماه می از افغانستان بیرون نخواهیم شد 


لندسی گراهام، سناتور امریکایی به تازگی گفته است که نیروی‌های امریکایی زمانی از افغانستان بیرون خواهند شد که شرایط مساعد باشد.

آقای گراهام در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت که با پیشنهاد اداره‌ٔ جوبایدن مبنی بر نگهداشتن نیروها در افغانستان موافق است.

او افزود: "فکر کنم ما در ماه می (افغانستان) را ترک نخواهیم کرد. ما زمانی بیرون خواهیم شد که شرایط مساعد باشد."

او گفت که طالبان فریب‌کاری می‌‌کنند و موارد توافقنامهٔ دوحه را رعایت نمی‌کنند.

آقای گراهام از ارزیابی مجدد ادارهٔ رییس جمهور بایدن مبنی بر حضور اندک نیروهای امریکایی در افغانستان تمجید کرد.

او گفت که دست‌ آوردها در افغانستان باید حفظ شوند: "اگر زودتر و بدون در نظر داشت شرایط بیرون شویم، داعش و القاعده دوباره عرض اندام خواهند کرد. زنان بسیار صدمه خواهند دید."

این در حالی است که گروه مطالعه افغانستان که در ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ توسط کانگرس ایالات متحده ایجاد شد روز چهارشنبه سوم فبروری ۲۰۲۱ با نشر گزارشی به کانگرس ایالات متحده هشدار داد که خروج شتابزده سربازان امریکایی از افغانستان می‌تواند خطر بروز جنگ داخلی و از هم پاشیدن نظم و نظام در آن کشور، پیامدهای منفی برای منطقه و افزایش تهدیدها برای ایالات متحده را در پی داشته باشد.

حکومت ایالات متحده به رهبری جو بایدن نیز گفته که توافقنامه این کشور را با طالبان که در فبروری سال ۲۰۲۰ و در زمان حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امضا شد، بررسی می کند تا دیده شود که آیا طالبان به تعهدات شان عمل کرده اند یا خیر.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته است که تصمیم در مورد سرنوشت حضور سربازان امریکایی در افغانستان و ستراتیژی دیپلوماتیک واشنگتن در قبال این کشور، بر اساس نتایج همین بررسی گرفته خواهد شد.

پیش از این، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز از رییس جمهور بایدن، خواسته بود تا بر گروه طالبان فشار آورده و در خروج بیشتر نیروها از افغانستان از عجله کار نگیرد.

با اشاره به حدود ۱۰ هزار نظامی امریکایی و ناتو که هم اکنون در افغانستان مستقر اند، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ناتو گزارش داده است که انتظار می‌رود این شمار نیروها فراتر از ماه می در افغانستان حضور داشته باشند.

یک مقام ناتو که نخواسته است نامش گرفته شود هفتهٔ گذشته به خبرگزاری رویترز گفت: "خروج کامل [نظامیان خارجی] از افغانستان تا پایان ماه می صورت نخواهد گرفت. شرایط فراهم نشده است و با روی‌کار آمدن حکومت جدید ایالات متحده، تغییراتی در پالیسی رونما خواهد شد. به بحث خروج شتابزدۀ قوا که متداول بود، رسیدگی خواهد شد و شاهد یک ستراتیژی بسیار زیاد سنجیده شدۀ قوا خواهیم بود."

طالبان پیش از این هشدار داده بودند که اگر قوای خارجی بر اساس این توافقنامه تا ماه می سال روان افغانستان را ترک نکنند "جنگ و جهاد" این گروه علیه نظامیان خارجی مستقر در افغانستان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG