لینک های دسترسی

Breaking News

آیا تمام قوای خارجی تا ماه می افغانستان را ترک می‌کنند؟


در حالیکه به مهلت توافق شده برای خروج کامل قوای خارجی از افغانستان فقط سه ماه دیگر باقی مانده است، ادامۀ خشونت در افغانستان و پیشرفت کند روند صلح آن کشور، چشم انداز خارج شدن تمام نظامیان خارجی از افغانستان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با اشاره به حدود ۱۰ هزار نظامی امریکایی و ناتو که هم اکنون در افغانستان مستقر اند، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ناتو گزارش داده است که انتظار می‌رود این شمار نیروها فراتر از ماه می در افغانستان حضور داشته باشند، اقدامی که ممکن سبب دامنه دار شدن تنش‌ها و خشونت در آن کشور شود.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، تمام نظامیان خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

اما یک مقام ناتو که نخواسته است نامش گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفته است: "خروج کامل [نظامیان خارجی] از افغانستان تا پایان ماه می صورت نخواهد گرفت. شرایط فراهم نشده است و با روی‌کار آمدن حکومت جدید ایالات متحده، تغییراتی در پالیسی رونما خواهد شد. به بحث خروج شتابزدۀ قوا که متداول بود، رسیدگی خواهد شد و شاهد یک ستراتیژی بسیار زیاد سنجیده شدۀ قوا خواهیم بود."

مقام‌های حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز گفته اند که توافقنامۀ امریکا با طالبان را بررسی خواهند کرد.

در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که گروه طالبان به تعهدات خود منبی بر کاهش خشونت‌ و قطع روابط با شبکۀ القاعده عمل نکرده و ادامۀ این وضعیت روند مذاکرات صلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "بدون پابندی آن‌ها [طالبان] به طرد کردن تروریزم و توقف حملات به نیروهای امنیتی افغان و مردم افغانستان، این بسیار دشوار خواهد بود تا شاهد یک مسیر مشخص به سمت یک راه‌ حل برآمده از مذاکرات باشیم."

جان کربی دربارۀ خروج حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی که هم اکنون در افغانستان مستقر اند چیزی نگفت، اما تاکید کرد که ایالات متحده با شمار کنونی نیروهای خود در این کشور مشکلی ندارد.

مقام‌های ناتو به خبرگزاری رویترز گفته اند که آنچه پس از ماه اپریل در افغانستان اتفاق خواهد افتاد، یکی از مسایل عمده و کلیدی نشست ناتو در ماه فبروری خواهد بود.

اوانا لانگسکو، سخنگوی ناتو نیز گفته است که این پیمان با درنظرداشت شرایط موجود در افغانستان، در مورد آیندۀ ماموریت خود در آن کشور رایزنی خواهد کرد.

خانم لانگسکو گفت: "هیچ یک از متحدان ناتو نمی‌خواهند که بیش از ضرورت در افغانستان بمانند، اما واضح گفته ایم که حضور ما وابسته به شرایط است. شرکای [ناتو] به بررسی عمومی وضعیت ادامه می‌دهند تا در مورد مسیر پیش‌رو مشورت کنند."

پیش از این، منشی عمومی ناتو نیز از پیامدهای خروج شتابزدۀ قوای خارجی از افغانستان هشدار داده و گفته بود که چنین اقدامی خطر مبدل شدن دوبارۀ افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان را در پی دارد.

در همین حال، مقام‌های افغان هیات مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان را به عدم پابندی برای آغاز دور دوم گفتگوهای صلح در قطر متهم کرده و می‌گویند که این گروه علاقمندی به آغاز مذاکرات ندارد.

XS
SM
MD
LG