لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان بیشترین کارمندان رسانه‌ای مبتلا به کووید۱۹ را دارد - گزارش


سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) اعلام کرده است که همزمان با گسترش کروناویروس در افغانستان، دست‌کم ۷۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به این ویروس مبتلا شده اند.

این سازمان گفته است در روز های اخیر، یک خبرنگار تلویزیون ملی در ننگرهار و یک راننده تلویزیون آریانا‌نیوز از اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان باخته اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز ناوقت پنجشنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تنها در کابل ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به این بیماری مصاب شده اند.

به گفته این سازمان در حال حاضر "افغانستان بیشترین شمار کارمندان رسانه‌ای مبتلا به کروناویروس را در جهان دارد."

در اعلامیۀ این سازمان آمده است: "خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. شرایط برای انجام وظیفۀ ‌شان بیش از پیش خطرناک شده است."

این سازمان نهاد‌های حامی خبرنگاران را به کوتاهی متهم کرده و به نقل از برخی خبرنگاران مبتلا به کووید۱۹ نگاشته است که آنان هیچ کمکی را برای درمان شان دریافت نکرده اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز از حکومت افغانستان، رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران خواسته است که باید برای حفاظت از آنان تلاش کنند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که شیوع کروناویروس در این کشور سیر صعودی داشته و تنها در یک شبانه روز ۹۱۵ واقعۀ جدید ثبت شده است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامۀ افغانستان، تا روز جمعه پنجم جون (۱۶ جوزا) شمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در این کشور در حدود ۱۹ هزار نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۳۰۹ مورد رسیده است.

کروناویروس که نخست در دسمبر سال گذشته در شهرووهان چین شایع شد، اکنون به همه‌گیری مرگبار مبدل شده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح جمعه چهارم جون (۱۶ جوزا) بیش از شش میلیون و ۶۵۶ هزار نفر در سرتاسر جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و شمار مرگ و میر ناشی از آن به بیش از ۳۹۱ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG