لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی‌سابقه مرگ بیماران کووید۱۹ در افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان از مرگ ۲۴ بیمار کووید۱۹ در یک شبانه‌روز گذشته در این کشور خبر داده است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز چهارشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) به خبرنگاران گفت که در یک شبانه‌روز هشت نفر در کابل، چهار نفر در هرات، سه نفر در پنجشیر، دو نفر در غزنی، دو نفر در بامیان و پنج تن دیگر در ولایت‌های قندهار، بغلان، ننگرهار، پکتیا، سمنگان و کنر جان باخته اند.

آقای مجروح افزود که با این حساب، شمار مجموعی مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در افغانستان به ۲۹۴ نفر رسیده است.

معین وزارت صحت افغانستان همچنان گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵۸ واقعۀ مثبت کروناویروس در سراسر این کشور ثبت شده که با این آمار تازه، رقم مبتلایان این ویروس به ۱۷۲۶۷ نفر رسیده است.

بر اساس معلومات این وزارت تا اکنون ۱۵۲۲ نفر پس از ابتلا به کروناویروس دوباره صحت‌یاب شده اند.

او افزود: "وزارت صحت عامه به صورت جدی نگران شیوع بی‌رویۀ کروناویروس در افغانستان است اهتمامات متعدد را روی دست گرفته که در حال افزایش است. ۳۵۰۰ بستر در سطح افغانستان هم اکنون آماده عرضه خدمات است و ۲۷۰۰۰ تخت قرار است در ولسوالی‌ها فعال شوند."

آقای مجروح همچنان تاکید کرد که این وزارت ظرفیت‌اش را برای آزمایش نمونه‌های مشکوک بیماری کووید۱۹ در سراسر این کشور بلند برده و روزانه تا ۲۰۰۰ نمونه در لابراتوارهای این وزارت آزمایش می‌شود.

او افزود که قرار است تا دو هفته دیگر سازمان جهانی صحت ده پایه ماشین (پی‌سی‌آر) را به منظور تثبیت واقعات بیماری کووید۱۹ در اختیار وزارت صحت افغانستان قرار دهد.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا صبح چهارشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) نزدیک به شش میلیون ۴۰۵ هزار نفر به کروناویروس مصاب شده و نزدیک به ۳۸۱ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG