لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی نسبت به تهدیدات امنیتی در برابر تاجران افغانستان


اخیرا صرافان در شهر کابل در اعتراض به ناامنی، دست به اعتصاب زدند
اخیرا صرافان در شهر کابل در اعتراض به ناامنی، دست به اعتصاب زدند

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از آن‌چه که افزایش تهدیدات امنیتی در برابر تاجران، صرافان و سرمایه‌ گذاران خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

جان آقا نوید، سخنگوی این نهاد روز جمعه (دوم حمل) به صدای امریکا گفت که در جریان سال ۱۳۹۷ خورشیدی، ۷۱ سرمایه‌گذار، تاجر و صراف افغان با تهدیدات امنیتی روبرو بوده اند.

به گفته آقای نوید، تعدادی از این افراد کشته شده و یا هم وابسته‌گان شان اختطاف شده اند.

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که این مسله باعث کمرنگ شدن سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان شده است.

او گفت: "این تشویش‌ها باعث شده که سرمایه‌گذاری خود را کم کنند، جرات سرمایه‌گذاری بیشتر را نکنند و یا مجبور شوند اعضای خانواده خود را به کشورهای بیرون ببرند".

به گفته آقای نوید، بیشتر رویدادها در کابل، بلخ، هرات و ننگرهار رخ داده است.

وی افزود که تمام تهدیدات به ثبت نمی‎‌رسد؛ چون به گفته وی، شماری از تاجران و صرافان که با تهدیدات امنیتی مواجه می‌شوند و یا مورد اختطاف قرار می‌گیرند، بدون در جریان قرار دادن اتاق تجارت و صنایع افغانستان و یا نهادهای امنیتی حکومت، قضیه را با دادن پول حل می کنند.

او می‌گوید، آنانی که حتی عضوی از خانواده‌‌ شان کشته شده اند، به دلیل نگرانی از امنیت سایر اعضای خانواده شان، قضیه را پنهان نگه می‌دارند.

میرافغان صافی، رئیس اتحادیه صرافان افغانستان به صدای امریکا گفت که در یک سال گذشته، ۱۱ صراف اختطاف شده که از این میان، دو تن آنان کشته شده اند.

آقای صافی گفت که عضو خانواده یک صراف، حدود دو سال است که در نزد اختطاف‌کنندگان است و با وجود دادن پول، رها نشده است.

آقای صافی افزود که رویدادهای جنایی، تاثیر منفی روی کار صرافان گذاشته است.

او می‌گوید: "تاجر و یا صراف مجبور می‌شود که سرمایه خود را به کشورهای همسایه و یا کشورهای اروپایی، دبی، ترکیه انتقال بدهد که این یک ضربه کلان به کشور است."

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که به تازگی، مهسا، دختر یکی از صرافان سرای شهزاده، اختطاف و پس از آن توسط ربایندگان به قتل رسید.

XS
SM
MD
LG