لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: خلاهای امنیتی در افغانستان بیشتر شده است


در حالی که ایالات متحدۀ امریکا برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان تلاش دارد، یک نهاد ناظر امریکایی گزارش کرده که تعداد نیروهای امنیتی افغانستان در حال کاهش است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، در گزارش جدید خود به کانگرس امریکا گفته که خلاهای امنیتی در افغانستان رو به افزایش نهاده و مناطقی از خاک این کشور که دولت در آن کنترول کامل ندارد، به تناسبت سال گذشته بیشتر شده است.

این گزارش گفته که حکومت افغانستان سال گذشته بر ۵۶ درصد خاک این کشور نفوذ داشت که این آمار در سال جاری به ۵۴ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش، کنترول طالبان نیز از ۱۴ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد پایین آمده؛ در حالی که کنترول حدود ۳۴ درصد خاک افغانستان در حال حاضر مورد مناقشه است.

وزارت داخله افغانستان این گزارش را تکذیب کرده و گفته که در تعداد نیروهای امنیتی این کشور هیچ تغییری بوجود نیامده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله هم‌چنین به رادیوی آزادی گفت که طالبان بر هیچ "محل استراتژیک" حاکم نیستند؛ اما پذیرفت که در حال حاضر حدود ۱۹ ولسوالی تحت کنترول گروه طالبان قرار دارد.

وزارت دفاع امریکا گفته که حاضر است برای سرکوب طالبان به عملیات نظامی در افغانستان ادامه بدهد، اما تاکید دارد که مشکل افغانستان از راه نظامی قابل حل نیست.

نمایندگان امریکا تا حالا چندین بار با طالبان دیدار کرده و روی یک توافق احتمالی صلح در افغانستان گفتگو کرده اند.

دولت افغانستان نیز اگرچه به نیاز این کشور برای پایان دادن به جنگ تاکید می‌کند، اما می‌گوید که حاضر نیست پای هیچ توافق صلحی امضا کند که از مجرای گفتگوهای طالبان با دولت این کشور حاصل نشده باشد.

XS
SM
MD
LG