لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: اشتباه صلح داکتر نجیب که به فاجعه انجامید، نباید تکرار شود


دو روز پس از پایان نشست زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در دوحه، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که او از خطرات احتمالی صلح آگاهی دارد و نباید در گفتگوهای صلح، اشتباه حکومت داکتر نجیب الله تکرار شود.

محمد اشرف غنی، امروز دوشنبه (۸دلو) در پیامی زیر عنوان " خطاب به ملت" گفت که او خواستار صلح با تدبیر با طالبان است، چون به گفته او از نقش کنونی منطقه و جهان آگاه است و نیز می‌داند که خطرها و تهدید‌های احتمالی پس از موافقه صلح کدام‌ها اند.

آقای غنی گفت "ما بخاطری به تدبیر تأکید می کنیم که از تجربه زمان داکتر نجیب الله آگاهی داریم، ما همه می دانیم که او چگونه فریب داده شد، سازمان ملل متحد به وی تضمین تامین صلح داده بود؛ اما متاسفانه به فاجعه انجامید."

آقای غنی تاکید کرد که ابتکار گفتگوهای صلح افغانستان باید به دست افغان‌ها باشد و بار دیگر از طالبان خواست که با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند.

طالبان همواره خروج نظامیان خارجی از افغانستان را پیش‌شرط برای مذاکرات صلح دانسته اند، چنانکه نماینده ویژه امریکا در دیدار با رئیس جمهور غنی گفته است که نمایندگان طالبان در نشست قطر بار دیگر بر بیرون شدن نیروهای خارجی تاکید کرده اند.

اما رئیس جمهور غنی می‌گوید که نظامیان خارجی بر اساس یک ضرورت در افغانستان حضور دارند، و "هیچ افغانی" خواستار ماندن نیروهای خارجی در دراز مدت در خاک شان نیستند.

آقای غنی همچنان گفت که همواره روی ضرورت حضور نظامیان خارجی توجه شده است. او گفت "تلاش می کنیم که شمار نیروهای خارجی بر اساس یک طرح منظم به صفر برسد".

XS
SM
MD
LG