لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور پیشین ایران از اعتراضات در آن کشور حمایت کرد


محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرده و شعار اصلی"زن، زندگی، آزادی" را "زیبا" توصیف کرده است.

اعتراضات مردمی در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ ساله به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

مقام‌های ارشد ایران به شمول نظامیان آن کشور اعتراضات سراسری ضد حکومتی را اغتشاش خوانده و گفته اند که ایالات متحده،‌ بریتانیا و اسراییل در عقب این اعتراضات قرار دارند، اتهامی که از سوی این کشورها رد شده است.

خاتمی اصلاح طلب که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ رییس جمهور ایران بود و سال‌ها توسط حاکمان این کشور ساکت شده بود، به حمایت از اعتراضات مردمی برخاسته است.

او که ۷۹ سال عمر دارد شعار "زن، زندگی، آزادی" - شعار اصلی که در اعتراضات شنیده می‌شود - را به عنوان "پیامی زیبا که حرکت به سوی آینده‌ای بهتر را نشان می دهد" توصیف کرد.

خاتمی که روز سه شنبه به مناسبت روز دانشجو سخنرانی می‌کرد گفت: "آزادی و امنیت نباید در مقابل یکدیگر قرار گیرند."

او افزود: "... همچنانکه آزادی یک نیاز مبرم و مطالبه مهم است، امنیت نیز برای کشور اهمیت دارد و مراد، از آزادی، آزادی ملت و از امنیت، امنیت میهن است. نباید گذاشت تا آزادی و امنیت در برابر هم قرار گیرند و در نتیجه آزادی به بهانه حفظ امنیت، پایمال شود یا امنیت که شرط استقرار سامان و نظم خوب در جامعه است به نام آزادی نادیده انگاشته شود."

رییس جمهور پیشین ایران در سخنرانی خود از بازداشت دانشجویان ابراز نگرانی کرد و گفت که این امر نمی‌تواند "در نهایت امنیت پایدار دانشگاه و جامعه را تامین کند".

خاتمی افزود: "به مسوولان توصیه می‌کنم که این حضور را قدر بدانند و به جای برخورد ناروا با آن، دست یاری به سوی آنان دراز کنند و با کمک آنان وجوه ناصواب حکمرانی را به درستی بشناسند و پیش از آنکه دیر شود به سوی حکمرانی خوب حرکت کنند."

ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر، شاهد تظاهرات گسترده بوده است، تظاهراتی که از سوی حکومت ایران به شدت سرکوب شده است. این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر در این ناآرامی ها کشته شده اند. اما یک جنرال ایرانی هفته گذشته گفته بود که بیش از ۳۰۰ نفر به شمول ده‌ها منسوب امنیتی در جریان اعتراضات کشته شده اند.

با این حال، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا ۱۴ قوس کم از کم ۴۷۳ نفر کشته شده اند که ۶۴ نفر کشته شدگان کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا تاریخ پنجم قوس ۱۸۲۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: "از این تعداد هویت ۳۵۸۰ تن مشخص شده است".

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس پرس و ایسنا استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG