لینک های دسترسی

Breaking News

شش پاکستانی به جرم کشتن یک مرد سریلانکایی به مرگ محکوم شدند


آرشیف
آرشیف

یک محکمهٔ پاکستان امروز ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) شش مرد را به جرم کشتن یک شهروند سریلانکا به مرگ محکوم و ده‌ها شریک جرمی آنان را به زندان، به شمول حبس ابد، محکوم کرد.

این افراد در ماه دسمبر سال گذشته، به یک کارخانه تجهیزات ورزشی در شهرک سیالکوت ایالت پنجاب پاکستان حمله کرده و پرییانتا دیاوادانا را به اتهام توهین به مقدسات اسلام کشته و سپس جسد او را آتش زدند.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، این رویداد را مایهٔ‌ شرمساری به کشورش خوانده بود.

سارنوالان امروز گفتند که از میان ۸۹ نفر، ۸۸ نفر آنان به ارتکاب قتل مجرم شناخته شدند که از این میان شش نفر به مرگ، نه نفر به حبس ابد و متباقی آنان از دو سال تا پنج سال زندان محکوم شدند.

عبدالرووف واتوو، یکی از سارنوالان عامه، گفت که از این فیصلهٔ محکمه راضی اند.

جریان این محاکمه تحت نظارت محکمهٔ ویژهٔ ضد دهشت افگنی صورت گرفت، محکمه‌ای که برای رسیدگی سریع به قضایای برجسته ایجاد شده است.

مقامات پولیس پس از آن رویداد گفته بودند که شایعه‌ای پخش شد که گویا این شهروند سریلانکا یک پوستر دینی را پاره کرده و به زباله دانی افگنده است.

اکثریت افراد این گروه در جریان ارتکاب این جنایت تلاش به پنهان کردن هویت شان نکردند و شماری از آنان حتی با جسد آتش‌گرفته‌ٔ دیاوادانا عکس‌های یادگاری نیز گرفته بودند.

حفیظ اسرار الحق، وکیل مدافع یکی از افرادی که به مرگ محکوم شده است، این فیصله را غیر منصفانه خواند. او گفت که این قضیهٔ گروهی بود و در چنین موارد فیصله نباید به گونهٔ انفرادی صورت بگیرد.

گروه‌های حقوق بشر گفته اند که از اتهامات اهانت به مقدسات بار‌ها در خصومت‌های خصوصی کار گرفته می‌شود و بیشتر اقلیت‌ها در همچو موارد هدف قرار می‌گیرند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که از قانون منع اهانت به مقدسات پاکستان برای سرکوب اقلیت‌های دینی و عقده گشایی‌های شخصی در پاکستان کار گرفته می‌شود.

ادعاهای "کفرگویی" بارها سبب خشونت در جامعۀ سنتی پاکستان شده و در بسا موارد به محاکمۀ صحرایی مظنونان توسط معترضان خشمگین انجامیده است.

سازمان غیر دولتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی چندی پیش با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان تا حال کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام" در آن کشور متهم شده اند که از این میان ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG