لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان نظر به اعراض، شش نوع کووید۱۹ را دسته‌بندی کردند


دانشمندان بریتانیایی با استفاده از اطلاعات اپلکیشن‌هایی که اعراض کووید۱۹ را پیگیری می‌کند، شش نوع این بیماری را دسته بندی کرده اند که هر یک آن مجموعۀ ویژهٔ اعراض را دارد.

دانشمندان کینگ کالج لندن همچنان پی برده اند که این شش نوع کووید۱۹ با شدت بیماری و نیاز بیمار به درمان مشکلات تنفسی چون آکسیجن یا دستگاه تنفس مصنوعی نیز ربط دارد.

یافته‌های جدید داکتران را کمک می‌کند تا تشخیص کنند که کدام بیمار مبتلا به کووید۱۹ در معرض خطر جدی قرار دارد و نیاز است در شفاخانه زیر درمان قرار گیرد.

کلیر ستیفز، یکی از پژوهشگران این تحقیق جدید به خبرگزاری رویترز گفت: "اگر بتوان پیش‌بینی کرد که بیماران در روز پنجم بیماری چه وضعیتی خواهند داشت، فرصت مساعد می‌شود تا پیش از پیش از آنان مراقبت شود، مثلاً مقدار آکسیجن و شکر خون شان بررسی شود و مایعات کافی برایشان داده شود."

افزون بر سرفه، تب و از دست دادن حس بویایی، که اغلباً به عنوان سه عرض عمدۀ کووید۱۹ برجسته شده است، اطلاعات اپلکیشن‌ها نشان داده است که دیگر اعراض چون سردردی، درد عضلات، خستگی، اسهال، گیجی، بی اشتهایی و کوتاهی نفس نیز نزد بیماران معمول است.

یافته‌ها همچنین نشان داده است که سیر بیماری نیز در نزد بیماران متفاوت و مختلف بوده است؛ برخی بیماران اعراض خفیف و شبیه ریزش داشته بعضی هم اعراض بسیار زیاد شدید داشته اند که منجر به مرگ شان شده است.

شش شکل بیماری، نظر به اعراض، به گونۀ ذیل تفکیک و دسته بندی شده است.

شکل شبیه ریزش و بدون تب: سردردی، از دست دادن حس بویایی، درد عضلات، سرفه، گلودردی و درد قفس سینه.

شکل شبیه ریزش با تب: سردردی، از دست دادن حس بویایی، سرفه، گلو دردی، گرفتگی و خشن شدن آواز، تب و بی اشتهایی.

شکل جهاز هضمی: سردردی، از دست دادن حس بویایی، بی اشتهایی، اسهال، گلودردی و درد قفس سینه، بیمار سرفه نمی‌داشته باشد.

شکل شدید درجه یک توام با خستگی: سردردی، از دست دادن حس بویایی، سرفه، تب، گرفتگی و خشن شدن آواز، درد قفس سینه و خستگی شدید.

شکل شدید درجه دو توام با گیجی: سردردی، از دست دادن حس بویایی، بی اشتهایی،سرفه، تب، گرفتگی و خشن شدن آواز، گلودردی، درد قفس سینه، خستگی، گیجی و درد عضلات.

شکل شدید درجه سه توام با مشکلات بطنی و تنفسی: سردردی، از دست دادن حس بویایی، بی اشتهایی،سرفه، تب، گرفتگی و خشن شدن آواز، گلودردی، درد قفس سینه، خستگی، گیجی، درد عضلات، نفس تنگی، اسهال و درد بطن.

داکتران گفته اند که بیماران مبتلا به سه شکل شدید بیماری به احتمال زیاد نیاز دارند تا در شفاخانه بستر شوند و مراقبت‌های ویژه به شمول کمک تنفسی را دریافت کنند.

همه‌گیری کروناویروس که در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان چین منشا گرفت، تا صبح دوشنبه ۲۰ جولای (۳۰ سرطان) بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر را در سرتاسر جهان مبتلا کرده و منجر به مرگ حدود ۶۰۷ هزار نفر شده است.

XS
SM
MD
LG