لینک های دسترسی

Breaking News

کدام ماسک برای جلوگیری از انتشار کروناویروس موثرتر است؟


از آغاز همه‌گیری کروناویروس، ادارات صحی در سرتاسر جهان مردم را به پوشیدن ماسک ترغیب کرده اند تا از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

کمبود ماسک در بازار سبب شد که برخی مردم در خانه برای خود ماسک تهیه کنند و برخی هم هنگام بیرون شدن از منزل با دستمال دهن و بینی خود را بپوشانند. اما پرسش اینجاست که کدام نوع پوشش صورت بیشتر در برابر ویروس محافظت می‌کند.

هیچ نهاد طبی و صحی رهنمودی را در مورد نوعیت و موادی که در تهیۀ ماسک کار گرفته می‌شود به مردم ارایه نکرده است، از اینرو یک پژوهش جدید موثریت مواد و پارچه های مختلف را برای جلوگیری از انتشار کروناویروس بررسی کرده است.

یافته‌های این تحقیق نشان داده است که ماسک طبی N95 به درجۀ اول و ماسک‌های عادی جراحی به درجۀ دوم، موثرترین ماسک برای جلوگیری از انتشار کروناویروس بوده است، اما به شرط آنکه این ماسک‌ها به اندازۀ مناسب و برابر با صورت فرد باشد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که حتا پیچاندن یک دستمال به دور صورت و پوشاندن بینی و دهن با آن خالی از مفاد نبوده است، اما در صورت نازک بودن چنین پوشش ویروس توانسته است به دو طرف آن نفوذ کند.

سیدارتا ورما، پژوهشگر ارشد این تحقیق گفته است که اگر در خانه‌ها ماسک ساخته می‌شود بهتر است در داخل آن از یک لایۀ پنبه کار گرفته شود تا ماسک برای ویروس غیرقابل نفوذ شود. او گفت: "برای کاهش خطر انتشار، مهم است تا از تکه‌های با کیفیت و سفت برای ساختن ماسک در منزل کار گرفته شود و ماسک طوری دوخته شود که کناره‌های آن با صورت چسپیده باشد".

بهر حال، تضمینی وجود ندارد که حتا بهترین و موثرترین ماسک نیز صد در صد از انتشار ویروس جلوگیری کرده می‌تواند، از اینرو داکتران و پژوهشگران طبی، بر رعایت سفارشات بهداشتی چون فاصله‌گیری فزیکی و شستن مکرر دستان برای جلوگیری از سرایت و انتشار ویروس تاکید می‌کنند.

همچنین پرهیز از برگزاری اجتماعات بزرگ به ویژه جمع شدن شمار زیاد افراد در فضاهای سرپوشیده به عنوان روش دیگر محافظتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ سفارش شده است.

XS
SM
MD
LG