لینک های دسترسی

Breaking News

امریکایی مقیم بامیان برای سهولت اسکی‌بازان لفت ساخت


یک شهروند امریکایی مقیم بامیان برای ایجاد سهولت در انجام تمرینات اسکی در تپه‌های اسکی بامیان لفت ساخته است.

مکس که با استفاده از ریکشا، ریسمان و کراچی این لفت را تهیه کرده است می‌گوید:"ظرفیت ورزشی در بامیان روبه گسترش است. قبلأ وزرشکاران تا ۲۰۰ متر بالا می رفتند اما حالا با این ریسمان ۵۰۰ متربالا رفته می‌توانند، هدف کار ما این است که جوانان شاد و صحتمند باشند."

آقای مکس می‌گوید که برای تهیۀ این لفت ده هزار افغانی هزینه شده است، اما وی در صدد است که یک لفت معیاری را برای اسکی‌بازان در بامیان مهیا کند.

تهیه این لفت کار تمرین را برای دختران اسکی‌باز بامیانی که به امید راهیابی به رقابت‌های بین المللی روزانه از تپه‌ها بالا رفته و تمرینات فشردهٔ اسکی را انجام می‌دهند، آسان تر کرده است.

چالش‌های دختران اسکی‌باز در بامیان

نبود امکانات و تجهیزات اسکی برای ورزشکاران افغان در بامیان از چالش‌هایی است که همواره اسکی بازان از آن به عنوان مانع بزرگ پیشرفت‌شان در این بخش یاد کرده اند.

نظیره خیرزاد، یکی از دختران اسکی‌باز در بامیان با اشاره به چالش‌های ناشی از نبود امکانات لازم برای ورزشکاران می‌گوید:" این لفت سهولت‌های زیادی را برای ما فراهم کرده مثلا وقتی ما با لفت بالا شویم به یک دقیقه می‌رسیم اما بدون لفت زمان زیادی را در بر می‌گیرد."

دختران اسکی‌باز برای حضور در رقابت‌های بزرگ اسکی که در ماه آینده در بامیان برگزار می‌شود، تمرین می‌کنند.

ناجیه محمدی، یکی دیگر از اسکی‌بازان بامیانی می‌گوید:" خواهش ما از فدراسیون اسکی افغانستان این است که برای ما پیست‌های اسکی فراهم کند چون اسکی‌های فعلی از یک کلپ اسکی است و چندین سال است که ما از آن استفاده می‌کنیم و گاهی برای ما مشکل ایجاد می‌کند.​"

دختران اسکی‌باز علاوه بر نبود امکانات با محدودیت‌های اجتماعی نیز مواجه‌اند.

طیبه ابراهیمی، اسکی‌باز بامیانی با اشاره بر مشکلات دختران ورزشکار در جامعه اضافه می‌کند:" من اجازه فامیلی دارم و در خانه برادرانم مرا تشویق می‌کنند اما در بیرون از خانواده هر کس هر چیزی می‌گوید."

مسوولان همه‌گیری کروناویروس و گسترش ناامنی در این ولایت را نیز از چالش‌های مزید بر راه ورزشکاران رشتهٔ اسکی دانسته‌اند و می‌گویند این دو دلیل باعث شده است که مانند سال‌های قبل شهروندان خارجی که به دختران اسکی‌باز آموزش می‌دادند، نتوانند به بامیان سفر کنند.

بومان‌علی آدینه، عضو بامیان اسکی کلپ به صدای امریکا می‌گوید:"در سال‌های گذشته، شمار زیاد خارجی‌ها به این ولایت سفر می‌کردند اما امسال دو یا سه نفر خارجی نداشتیم که نا امنی یکی از دلایل عمدهٔ آن بوده و ضربهٔ اقتصادی بزرگی وارد کرده است."

ورزش اسکی در ۱۰ سال اخیر در ولایت بامیان،در میان دختران و پسران جایگاه خود را پیدا کرده است، اما نبود امکانات، افزایش جنگ و ناامنی در این کشور و بی‌توجهی حکومت در این بخش از چالش‌های عمدهٔ ورزشکاران است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG