لینک های دسترسی

Breaking News

برفباری سنگین شاهراه سالنگ را به روی موترهای باربری مسدود کرد


ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها می‌گوید که در نتیجۀ برفباری‌ها و طوفان شدید در شاهراه سالنگ، این مسیر به روی موترهای باربری مسدود شده است.

عبیدالله عبید، رییس این ریاست روز دوشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که در حال حاضر، برفباری شدید و توام با طوفان در دو طرف سالنگ‌ ادامه دارد.

آقای عبید افزود که این وضعیت ممکن تا ۲۴ ساعت آینده ادامه یابد. او از رانندگان این مسیر خواست که باید با تجهیزات زمستانی، به ویژه زنجیر "چین"، روغنیات اضافی، البسۀ گرم و غذا احتیاطی مجهز باشند.

به گفتۀ آقای عبید، در حال حاضر ضخامت برف در دو طرف سالنگ‌ها به ۳۰ سانتی متر می‌رسیده و تلاش‌های قوای کار ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها برای باز نگهداشتن این شاهراه جریان دارد.

در این حال، وزارت فواید عامۀ طالبان می‌گوید که برفباری‌های شدید از روز گذشته به این‌سو در برخی از ولایات افغانستان آغاز شده و تا هنوزهم ادامه دارد.

محمد اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که شاهراه غور –هرات و غور – کابل به دلیل برفباری‌ها در کوتل "غوک و بندبایان" این ولایت به روی ترافیک مسدود شده است.

آقای حق‌شناس همچنین گفت که در بامیان و دایکندی برفباری سنگین و طوفان شدید جریان دارد و به همین دلیل، شاهراه بامیان – کابل در قسمت‌های کوتل، شاتو و کوتل حاجیگک به روی رفت و آمد مردم مسدود شده است.

معاون سخنگوی طالبان افزود که با مساعد شدن هوا، این مسیرها از وجود برف پاکسازی خواهند شد.

هشدار از سرازیر شدن سیلاب

ادارۀ هواشناسی افغانستان از احتمال برفباری‌های سنگین و سرازیر شدن سیلاب‌های آنی در ۱۷ ولایت این کشور هشدار داده است.

این ریاست ناوقت روز گذشته گفت که ولایات، هرات، فراه، نیمروز، هلمند، قندهار، بادغیس، فاریاب، جوزجان، سرپل، غور، ارزگان، دایکندی، بامیان، زابل، غزنی، میدان وردگ و بدخشان به شمول سالنگ‌ها شاهد برفباری خواهند بود.

این ریاست افزوده که در برخی ولایات امکان ریزش باران وجود دارد که ممکن سبب سرازیر شدن سیلاب‌ها شود.

ریاست هواشناسی افغانستان مقدار بارندگی را در نقاط مختلف این کشور بین ۲۰ تا ۶۰ ملی ‌متر و مقدار برف در این مناطق را بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر پیشبینی کرده است.

این در حالی است که وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در اثر جاری شدن سیلاب‌ها در هرات، چندین مسیر در این ولایت به روی رفت و آمد مسدود شده است.

معاون سخنگوی این وزارت گفت که در حال حاضر، شاهراه اسلام‌قلعه و مسیر ولسوالی‌‌های چشت شریف، اوبه، شین‌دند، کشک کهنه و فارسی به مرکز این ولایت بسته است.

گفته می‌شود که در این رویدادهای طبیعی به باشندگان این ولایت خسارات زیادی وارد شده است.

مقام‌ها تا کنون دربارۀ وارد شدن تلفات در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت هرات چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG