لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: گذرگاه سپین بولدک – چمن امروز باز شد


مقامات طالبان در قندهار می‌گویند که گذرگاه سپین بولدک – چمن که یک هفته قبل بسته شده بود، دوباره باز شده است.

حاجی زید، سخنگوی والی طالبان در ولایت قندهار، به روز دوشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) به صدای امریکا گفت که روند تردد و تجارت صبح امروز از این مسیر آغاز شده است.

او گفت که این گذرگاه در نتیجۀ چند دیدار و مذاکرات میان جانب طالبان و مقامات پاکستانی بازگشایی شده است.

مقام‌های پاکستانی نیز روز گذشته گفتند که این گذرگاه روز دوشنبه ۲۱ نومبر به روی کاروان‌های تجارتی و مسافران افغان بازگشایی خواهد شد.

به دنبال گلوله‌باری یک مهاجم مسلح به تاریخ ۱۳ نومبر این دروازهٔ این گذرگاه مرزی بسته شد. در آن رویداد، یک نظامی پاکستانی کشته و دو نظامی دیگر آن کشور زخمی شدند.

عبدالحمید ظاهری، معاون کمیشنری شهرک چمن که هم مرز با ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار است، روز یکشنبه ۲۰ نومبر اعلام کرد که پاکستان پس از گرفتن "اطمینان قاطع" از طالبان، به بازگشایی مرز چمن توافق کرده است.

قبل از این، مقامات پاکستانی گفته بودند تا زمانی که مهاجم این حمله مسلحانه به آنان سپرده نشود، این گذرگاه را باز نخواهد کرد.

اما سخنگوی والی طالبان در قندهار به صدای امریکا گفت که برای بازگشایی این مسیر هیچ شرطی گذاشته نشده است و شایعات مبنی بر سپردن فرد مهاجم به جانب پاکستان را نیز رد کرد.

هرچند چندین گذرگاه کوچک دیگر مرزی در امتداد مرز حدود ۲۶۰۰ کیلومتری میان دو کشور وجود دارد،‌گذرگاه‌های مرزی چمن و تورخم، عمده‌ترین مسیرهای تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان استند.

انسداد مرز چمن در یک هفتۀ گذشته سبب شده است که صدها لاری حامل کالاهای تجارتی در دو سوی مرز گیر بمانند.

اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از ادامۀ بسته‌ماندن گذرگاه سپین بولدک – چمن انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG