لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور سریلانکا به مالدیف فرار کرد


گوتابیا راجاپاکسا ، رییس جمهور سریلانکا
گوتابیا راجاپاکسا ، رییس جمهور سریلانکا

گوتابیا راجاپاکسا ، رییس جمهور سریلانکا، روز سه شنبه ۱۲ جولای‌‌ (۲۱ سرطان) از کشورش فرار کرد و اوایل صبح وقت چهارشنبه به وقت محل به مالدیف رسید.

فرار رییس جمهور راجاپاکسا از کشورش پس از ماه‌ها اعتراضات در سراسر آن کشور به خاطر بدترین بحران اقتصادی و افزایش بیش از حد قیمت مواد سوخت، صورت گرفت.

قبل از این، منابع رسمی گفته بودند که گوتابیا راجاپاکسا تعهد کرده است روز چهارشنبه از سمت‌اش استعفا کند و می‌خواهد برای جلوگیری از بازداشت احتمالی به دوبی فرار کند. به گفتهٔ این منابع،‌ راجاپاکسا می خواهد تا پس از کنارگیری از سمت ریاست جمهوری، شرایط برای "انتقال قدرت به صورت صلح آمیز" فراهم شود.

راجاپاکسا مصوونیت سیاسی دارد و مقامات حق بازداشت او را ندارند، اما از ترس اینکه پس از استعفا بازداشت نشود، نخست از کشورش فرار کرد.

منابع به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که راجاپاکسا، همسر و یک محافظ‌اش در میان چهار مسافر طیارهٔ نظامی نوع انتونوف-۳۲ (Antonov-32) که از میدان هوایی بین المللی سریلانکا پرواز کرد، دیده شدند.

یکی از مقامات میدان هوایی مالدیف گفته است که راجاپاکسا پس از ورود به آن کشور، توسط پولیس به مکان نامعلومی منتقل شد.

خروج رهبر ۷۳ ساله‌ای سریلانکا که زمانی به نام "نابودگر" شناخته می شد، برای بیش از ۲۴ ساعت در یک بن بست تحقیرآمیز با پرسونل مهاجرت در کلمبو، پایتخت سریلانکا، به تاخیر افتاد.

راجاپاکسا می خواست با یک پرواز تجارتی به دوبی پرواز کند، اما کارمندان بخش مهاجرت میدان هوایی بین المللی باندارانایکی، خدمات شخصیت‌های بسیار مهم (VIP) را متوقف کرده و تاکید کردند که تمامی مسافران باید از بخش عامه عبور کنند.

اما رییس جمهور راجاپاکسا و همراهانش از هراس واکنش مردم نخواستند از بخش عامه استفاده کنند و این سبب شد که پروازهای را از دست بدهند که می‌توانستند با استفاده از آن به امارات متحدهٔ عرب بروند.

یک مقام امنیتی گفت که تلاش‌ها برای تنظیم پرواز نظامی به رییس جمهور راجاپاکسا به هند در حالی ناکام ماند که نظامیان نتوانستند به زودی اجازهٔ نشست به دست بیاورند. در یک مقطع، راجاپاکسا به سمت پایگاه بحری حرکت کرد تا از طریق آب کشورش را ترک کند.

حکومت وحدت ملی

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند با جودیکه راجاپاکسا از کشورش فرار کرده است،‌گوتابایا راجاپاکسا، رییس پارلمان سریلانکا، تا حال استعفانامهٔ راجاپاکسا را به دست نیاورده است.

اگر راجاپاکسا، قسمیکه تعهد کرده است،‌ از کرسی ریاست جمهوری سریلانکا استعفا کند،‌ رانیل ویکرمسینگا، صدراعظم سریلانکا، به صورت خود کار به حیث رییس‌جمهور موقت انتخاب می‌شود تا اینکه پارلمان یک نماینده را برای انجام دوره ریاست‌جمهوری که در نومبر ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، انتخاب کند.

اما ویکرمسینگا اعلام کرده است که اگر برای ایجاد حکومت وحدت ملی توافق صورت بگیرد، خود نیز از سمت صدارت آن کشور استعفا می کند.

روند جانشینی رییس جمهور سریلانکا حد اقل سه روز را در بر خواهد گرفت و بر اساس قانون، این روند حد اکثر ۳۰ روز پیش بینی شده است. رییس پارلمان سریلانکا گفته است که اگر راجاپاکسا روز چهار شنبه ۱۳ جولای استعفا کند، رای گیری به تاریخ ۲۰ جولای سال روان میلادی برگزار خواهد شد.

ساجیث پریماداسا،‌ رهبر حزب مخالف ساماگی جانا بالاوگایا که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ در مقابل راجاپاکسا با شکست مواجه شد، گفته است که برای سمت ریاست جمهوری کشورش خواهد ایستاد.

پرماداسا پسر راناسینگه پرماداسا، رییس جمهور پیشین سریلانکا است که در یک بم گذاری انتحاری شورشیان تامل (تامیل ربلس) در ماه می ۱۹۹۳ میلادی ترور شد.

XS
SM
MD
LG