لینک های دسترسی

Breaking News

رسانه‌های دولتی: میانمار برای نخستین بار پس از چندین دهه چهار نفر را اعدام کرد


نظامیان میانمار پس از کودتای فبروری ۲۰۲۱ شماری زیادی از مخالفان ضد کودتا را سرکوب و شماری از آنان را به اعدام محکوم کردند
نظامیان میانمار پس از کودتای فبروری ۲۰۲۱ شماری زیادی از مخالفان ضد کودتا را سرکوب و شماری از آنان را به اعدام محکوم کردند

رسانه‌های دولتی میانمار روز دوشنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) گزارش دادند که پس از چندین دهه برای نخستین بار چهار نفر را در آن کشور اعدام شدند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها در میان اعدام شدگان یک قانونگذار از حزب آنگ سان سوچی، رهبر پیشین این کشور، نیز شامل است.

فیو زیا تاو، قانونگذار پیشین از حزب لیگ دموکراسی (‌NLD) به رهبر آنگ سان سوچی، در نومبر سال گذشته بازداشت شد و در ماه جنوری سال روان میلادی بر اساس "قوانین ضد تروریزم" به اعدام محکوم شد.

فیو زیا تاو به سازماندهی چندین حمله به نیروهای حکومت نظامی، از جمله حملهٔ مسلحانه اگست ۲۰۲۱ به قطار شهری در منطقهٔ یانگون متهم شده بود که در اثر آن پنج منسوب پولیس کشته شده بودند.

روزنامهٔ موسوم به (‌Global New Light of Myanmar) گزارش داده است که یک فعال برجستهٔ دموکراسی نیز به اتهام "اعمال تروریستی و حشیانه و غیر انسانی" اعدام شده است.

دو مرد دیگر به اتهام کشتن زنی که به گفته مقام های میانمار، مامور حکومت نظامی در منطقهٔ یانگون بود، به اعدام محکوم شدند.

این روزنامه در مورد زمان و مکان دقیق این اعدام‌ها معلومات ارایه نکرده است.

حکومت نظامی پس از غضب قدرت در سال گذشته، ده ها تن از فعالان طرفدار دموکراسی را سرکوب کرده و مخالفان ضد حکومت نظامی را به اعدام محکوم کرد.

واکنش بین المللی
پس از آنکه حکومت میانمار ماه گذشته قصد خود را برای اعدام محکومان اعلام کرد،‌ با انتقاد های شدید بین المللی مواجه شد.

انتونیو گویترش، منشی عمومی ملل متحد، تصمیم نظامیان میانمار را محکوم کرد و آنرا ''نقض آشکار حق حیات، آزادی و امنیت شخصی" خواند.

اردوی میانمار به تاریخ اول فبروری یک بار دیگر قدرت را به دست گرفت و خانم سوچی و شمار دیگری از رهبران ملکی را بازداشت کرد، اقدامی که سبب تظاهرات گسترده در سراسر این کشور شد.

خانم سوچی که ۷۷ سال عمر دارد و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل است، از سوی نظامیان آن کشور به چندین اتهام مواجه است و در صورت اثبات این اتهامات، به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

در حال حاضر،‌ نظامیان میانمار خانم سوچی را در یک موقعیت نامعلوم نگهداری می‌کنند و محکمه واضح نکرده است که آیا وی به زندان انتقال خواهد یافت یا خیر.

XS
SM
MD
LG