لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا:‌ اردوی میانمار 'مرتکب نسل کشی' مسلمانان روهینگیا شده است


بر اساس گزارش ۲۰۱۸ ملل متحد، نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی مرتکب "نسل کشی'' شده، اما امریکا در آن زمان، آنرا "پاکسازی قومی" خوانده بود
بر اساس گزارش ۲۰۱۸ ملل متحد، نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی مرتکب "نسل کشی'' شده، اما امریکا در آن زمان، آنرا "پاکسازی قومی" خوانده بود

اداره جو بایدن به صورت رسمی به این نتیجه رسیده است که خشونت علیه مسلمان روهینگیا توسط اردوی میانمار به مثابهٔ "نسل کشی و جنایت علیه بشریت" تلقی می شود.

حامیان حقوق بشر گفته اند که این اقدام ایالات متحده می تواند تلاش‌ها برای حسابده قرار دادن حکومت نظامی میانمار را تقویت کند.

بر اساس گزارش رویترز، قرار است انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ امریکا،‌ روز دوشنبه ۲۱ مارچ (اول حمل) این تصمیم ایالات متحده را هنگام بازدید از موزیم یادبود هلوکاست، قتل دسته جمعی یهودیان توسط نازی های آلمان در جنگ دوم جهانی،که در شهر واشنگتن دی سی موقعیت دارد،‌ به صورت رسمی اعلام کند.

این تصمیم تقریبا ۱۴ ماه پس از رسیدن آقای بایدن به قصر سفید صورت می گیرد. رییس جمهور بایدن تعهد کرده بود تا خشونت نظامیان میانمار بر اقلیت مسلمان روهینگیا را که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته بود،‌ دوباره بررسی کند.

در آن زمان، نظامیان میانمار دست کم ۷۳۰ هزار مسلمان روهینگیا را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرد و آن‌ها به بنگله‌دیش پناه بردند و هنوز هم با امکانات اندک در کمپ مهاجران به سر می‌برند.

بر اساس گزارش ها،‌ نظامیان میانمار در ایالت راخین آن کشور دست به "کشتار‌های دسته جمعی، تجاوز جنسی دسته جمعی و آتش زدن خانه‌های اقلیت مسلمان روهینگیا" زدند.

مقام‌های ایالات متحده و یک شرکت حقوقی خارجی در آن زمان شواهدی را در مورد عملکرد نظامیان میانمار جمع آوری کردند؛ تلاشی که جدیت و شدت "قساوت" نظامیان میانمار را تایید می کرد. با آنهم، مایک پمپیو،‌ وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، از تصمیم گیری در این مورد اجتناب کرد.

اما مقام‌های امریکایی که نخواستند نام‌های‌شان در گزارش ذکر شود،‌ به خبرگزاری رویترز گفتند که آقای بلینکن دستور "تحلیل حقوقی و واقعی" را داده و پس از تحلیل و تجزیه در نهایت به این نتیجه رسیده است که نظامیان میانمار در حال انجام "نسل کشی" اند.

به گفتهٔ این مقام‌های امریکایی، واشنگتن معتقد است که تصمیم رسمی امریکا در مورد نظامیان میانمار موجب خواهد شد تا حکومت نظامی آن کشور زیر فشار بیشتر جامعهٔ بین المللی قرار بگیرد و پاسخگو شود.

پیش از این، یک ماموریت حقیقت یاب ملل متحد در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز به این نتیجه رسیده بود که عملیات نظامیان میانمار شامل "اعمال نسل کشی" بوده است، اما واشنگتن در آن زمان، عملکرد نظامیان آن کشور را به مثابهٔ "پاکسازی قومی" قلمداد کرده بود.

حکومت میانمار همواره این اتهامات را رد کرده و گفته است که عملیات اردوی آن کشور در پاسخ به حملات شورشیان مسلمان روهینگیا بوده است.

XS
SM
MD
LG