لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ، افغانستان را چالش امنیتی ناتو برشمرد


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که سال ۲۰۲۱ نه تنها به خاطر مقابله با همه‌گیری کروناویروس بلکه به دلیل چالش‌های مختلف امنیتی از جمله ماموریت این پیمان در افغانستان، از اهمیت ویژه برخوردار است.

آقای ستولتنبرگ روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۷ جدی) در یک پیام ویدیویی گفت: "سال ۲۰۲۱ برای ناتو بسیار مهم است، زیرا باید در مورد حضور خود در افغانستان تصمیم بگیریم."

منشی عمومی ناتو ضمن استقبال از مذاکرات صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر گفت که این مذاکرات یگانه راه رسیدن به صلح و پایان دادن به جنگ از طریق تفاهم سیاسی است.

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف آغاز دور بعدی مذاکرات صلح روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) به قطر رسید.

آقای ستولتنبرگ با اشاره به حضور یا خروج قوای ناتو از افغانستان گفته است که این پیمان در تنگنای دشواری گیر مانده است. او گفت: "ماه آینده، وزیران دفاع ناتو ملاقات خواهند کرد و آنان باید تصمیم بگیرند که آیا قوای نظامی خود را در افغانستان حفظ و خطر درگیر بودن در یک حضور نظامی دوامدار را قبول کنیم یا هم اینکه [افغانستان را] ترک کنیم، اما خطر مبدل شدن دوبارۀ آن به پناهگاه تروریستان بین‌المللی را بپذیریم."

با اینحال، منشی عمومی ناتو تاکید کرد که مهمتر از همه این است که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن دهشت افگنان بین‌المللی مبدل نشود. او با اشاره به تعهدات طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده گفت که طالبان باید روابط خود را با تروریستان بین‌المللی به شمول القاعده قطع کنند.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که در اواخر فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال روان افغانستان را ترک کنند. اما مقام‌های ناتو و برخی نظامیان ارشد امریکایی همواره تاکید کرده اند که خروج کامل قوای خارجی از افغانستان منوط به پابندی کامل طالبان به تعهدات شان در توافقنامۀ دوحه می‌باشد.

XS
SM
MD
LG