لینک های دسترسی

Breaking News

قوای امریکایی پایگاه بزرگ نظامی را در لوگر تخلیه کردند


نیروهای امریکایی مستقر در یک پایگاه نظامی در لوگر که به نام FOB Shank یاد می‌شد به کلی این پایگاه را تخلیه کرده و آن را به قوای افغان تحویل داده اند.

مقام‌های محلی ولایت لوگر گفته اند که در این پایگاه که در پل علم مرکز آن ولایت موقعیت داشت، در آخرین روزها و پیش از تحویلدهی آن به افغان‌ها کم و بیش ۳۰۰ منسوب قوای خاص امریکا مستقر بودند.

سید یاسین سداد، قوماندان لوای اردوی ملی مستقر در ولایت لوگر به صدای امریکا گفت که آخرین دسته از نظامیان امریکایی، هفتۀ گذشته این پایگاه را ترک کرده و تاسیسات و برخی تجهیزات غیر محاربوی را به اردوی ملی افغان تسلیم دادند.

پایگاه نظامی FOB Shank با مساحت ۲۴ کیلومتر متر مربع یک میدان هوایی کوچک دارد که خط پرواز آن چهار کیلومتر طول دارد.

نیروهای امریکایی مستقر در این پایگاه پیش از تحویلدهی آن به نظامیان افغان، تمام وسایط جنگی، اسلحه و مهمات را از این پایگاه تخلیه کرده بودند.

هزاران نظامی خارجی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در این پایگاه نظامی مستقر بودند و افزون بر انجام عملیات جنگی، ماموریت آموزش و مشاورت به نیروهای افغان را به پیش می‌بردند.

در همین حال، خان آغا دلاور، قوماندان کندک کماندوی افغان در ولایت لوگر می‌گوید که رفتن نظامیان امریکایی از این پایگاه تاثیر منفی بر امنیت ندارد. او استدلال می‌کند که پیش از این نیز نیروهای خارجی مستقر در این پایگاه تنها ماموریت آموزش و مشاورت قوای افغان را به پیش می‌بردند.

اما باشندگان ولایت لوگر در مورد تخلیۀ این پایگاه از وجود نظامیان خارجی دیدگاه مختلط دارند، برخی آن را به سود امنیت و برخی هم مایۀ وخامت وضعیت امنیتی می‌پندارند.

پس از امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان که اواخر فبروری سال گذشتۀ میلادی در قطر امضا شد، ایالات متحده چندین پایگاه خورد و بزرگ نظامی خود را در افغانستان مسدود کرده است.

بر اساس توافقنامۀ دوحه، باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال روان میلادی افغانستان را ترک کنند.

با اینهمه، شماری از نظامیان ارشد امریکایی و مقام‌های ناتو گفته‌اند که خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان بستگی به پابندی کامل طالبان به تعهدات شان دارد.

XS
SM
MD
LG