لینک های دسترسی

Breaking News

یک مقام 'بلند رتبۀ' طالبان: از شرم به دشت برچی نمی‌روم؛ تحلیلگران: ریاکاری نکنید


چهار روز پس از حملۀ مرگبار انتحاری بر آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل، یک مقام وزارت داخلۀ طالبان گفته است که از تسلیت‌گویی به بازماندگان قربانیان این رویداد می‌شرمد.

انعام‌الله سمنگانی، سرپرست مرکز رسانه‌های حکومت طالبان روز دوشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) گفته است که در مورد این که چرا تا اکنون هیچ مقام وزارت داخله برای ابراز تسلیت به دشت‌برچی نرفته است، پرسید و یکی از آنان در پاسخ گفت: "از تسلیت گویی می‌شرمم. ما از پسران و دختران دانش‌آموز خود دفاع نتوانستیم. ما باید از ملت خود به تمام معنا دفاع کنیم. درد و غم ما یکی‌ است."

سمنگانی از این "مسوول بلندرتبه" نام نبرده و در مورد او معلومات بیشتر نیز ارایه نکرده است.

حمله بر مرکز آموزشی کاج حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

بر اساس معلومات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) رقم کشته شدگان این حمله درحالی به ۵۳ نفر رسیده است که احتمال دارد شمار آن افزایش یابد. در آن رویداد، ۱۱۰نفر دیگر زخمی شده اند.

در مورد دلیل این که چرا تا اکنون مقامات وزارت داخله برای دلجویی از خانواده های قربانیان به دشت برچی نرفته اند، نظریات متفاوت دارند.

امین صداقت، تحلیلگر مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت که چنین اظهارات مقام وزارت داخلۀ طالبان را "مضحک" خواند.

به گفتۀ آقای صداقت، طالبان یک گروه تروریستی است که با انتحار و انفجار معنا و مفهوم پیدا می‌کند: "اینها یک ریاکاری بیش نخواهند بود و اینها چنین کارهای شنیع را بار بار انجام داده اند."

آقای صداقت تاکید کرد که بجای چنین "ریاکاری" بهتر است که طالبان عاملان و سازمان‌دهندگان حمله بر آموزشگاه کاج را به سزای اعمال شان برسانند.

این در حالی است که برخی فعالان حقوق زن مدعی اند که طالبان نه تنها این که با خانواده‌های قربانی اظهار تسلیت نکرده اند بلکه در برخی موارد آنان را مورد لت و کوب نیز قرار داده اند.

کیارنگ سعادت، یکی از فعالان حقوق زن به صدای امریکا گفت که طالبان در قبال تامین امنیت مردم افغانستان هیچ احساس مسوولیت ندارند و آنان پیش از حاکمیت شان بر این کشور، "خونین‌ترین حملات" را در کابل و دیگر ولایات انجام داده اند.

خانم سعادت افزود: "این موارد بسیار خورد کوچک نیست که با یک احساس شرمندگی بخشیده شوند. من فکر می‌کنم که این چیزها فقط یک توجیه است برای کارهای که خود شان می‌کنند و حتا من به این باور استم که طالبان آشکارا با هزاره‌ها مشکل دارند."

با آنهم، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان حملۀ بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را "وحشت بزرگ" عنوان کرده و آن را محکوم کرده است.

مجاهد پس از آن رویداد در یک تویت نوشته بود که طالبان با خانواده‌های قربانیان این انفجار ابراز غم‌شریکی کرده و در راستای دریافت و مجازات عاملان این رویداد دست به کار خواهند شد.

با آنکه طالبان در نزدیک به ۱۴ ماه اخیر که بر افغانستان مسلط شده اند، همواره از تامین امنیت به عنوان یکی از دستاوردهای شان یاد کرده اند، اما افغانستان در این مدت، شاهد رویدادهای خونین حملات تروریستی و انتحاری بوده‌ است.

بریالی نصرتی، یکی از تحلیلگران افغان به صدای امریکا گفت که به دلیل چنین حملۀ مرگبار باید مقام‌های طالبان احساس "شرمندگی" کنند، زیرا به گفتۀ او برای برخی از اعضای این گروه هیچ چیزی مطرح نیست، "نه مرجع الله متعال، نه مرجع قرآن و نه روی این کودکان پاک و بیگناه، طفل‌های که از هیچ چیز دنیا خبر نبودند و آنها برای شان کفن بریدند."

گروه طالبان، خود دادخواهی برای قربانیان حمله بر مرکز آموزشی کاج را با خشونت پاسخ داده و به خبرنگاران اجازه نداده اند که حتی تظاهرات‌ در اعتراض به این حمله را به صورت مناسب و گسترده پوشش بدهند.

در تازه ترین مورد، طالبان شماری از دانش‌آموزان و آموزگاران لیسۀ عبدالرحیم شهید را به دلیل دادخواهی برای قربانیان حادثۀ روز جمعه در دشت‌برچی به طور موقت بازداشت کردند.

یک منبع از مکتب عبدالرحیم شهید در غرب کابل به صدای امریکا گفت که شماری از دانش‌آموزان صبح امروز با حمل شعارهای "آموزش حق ما است" و "نسل‌کشی بس است" به دادخواهی برآمده بودند.

در دو روز گذشته، محصلان دختر پوهنتون‌ها در هرات، بامیان با سر دادن شعارهای "کشتار هزاره‌ها را متوقف کنید" دست به تظاهرات زدند و امروز نیز محصلان دختر پوهنتون بلخ به طرفداری از هزاره ها دست به اعتراض زدند.

گزارش‌های از برخورد، جلوگیری، بازداشت و لت و کوب اعتراض کنندگان از سوی طالبان، به نشر رسیده است. اما مقامات طالبان گزارش‌ها در مورد لت و کوب و بازداشت محصلان را رد کرده و گفته اند که به دلیل عدم هماهنگی با مقامات امنیتی، جلو تظاهرات را گرفته اند.

XS
SM
MD
LG