لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش تظاهرات زنان و دختران دانشجو به بلخ؛ طالبان مانع شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پس از تظاهرات زنان در کابل و دختران دانشجو در هرات و بامیان، ده‌ها تن از محصلین دختر در پوهنتون بلخ در شهر مزار شریف دست به تظاهرات زده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند.

طالبان مانند گذشته، مانع گسترش این تظاهرات شده و ضمن ممانعت محصلین دختر در لیله و داخل پوهنتون بلخ، برخی از معترضان دختر را در شهر مزار شریف بازداشت و زندانی کرده اند.

گروهی از این دانشجویان دختر روز دوشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) شعارهای "نسل‌کشی را متوقف کنید"، "آموزش حق ما است – امنیت حق ما است" و "مرگ بر تبعیض" را سر دادند.

یکی از معترضان زن در بلخ به صدای امریکا گفت که قرار بود این تظاهرات حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز از داخل محوطۀ پوهنتون بلخ آغاز شود، اما طالبان دروازۀ لیلۀ دختران و برخی از صنف‌های آموزشی را قفل کرده و مانع آنان شدند.

در ویدیوهای که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که دختران دانشجو در تلاش شکستن قفل دروازه لیلۀ این پوهنتون اند تا در تظاهرات اشتراک کنند. همچنان ویدیوهای دیگر، حضور سنگین افراد طالبان را در بخش‌های پوهنتون بلخ نشان می‌دهد که گفته می‌شود برای سرکوب تظاهرات دانشجویان دختر در این محلات جابجا شده اند.

این معترض زن همچنان گفت که گروهی از دختران که در بیرون از پوهنتون به اعتراض خود ادامه دادند، قصد داشتند تا به سوی مقام ولایت بلخ بروند، اما در جادۀ منتهی به آن، افراد طالبان تمامی دختران را محاصره کرده و مانع ادامۀ تظاهرات آنان شدند.

او افزود که شماری از دانشجویان دختر موفق به فرار شدند، اما طالبان بسیاری از معترضان دیگر را در یک "سرای" توقیف کرده و برای آنان گفته اند، تا زمانیکه اعضای مرد خانوادۀ شان حاضر نشوند، آنان را رها نخواهند کرد.

هدر بار، مسوول بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر به اقدامات طالبان برای جلوگیری از گسترش این تظاهرات در بلخ واکنش نشان داده و در یک تویت نوشته است که توقیف دختران دانشجو در لیلیۀ پوهنتون این ولایت توسط طالبان، به معنای ترس آنان از صدای زنان است.

زمان سلطانی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در آسیایی جنوبی نیز به این اقدام طالبان واکنش نشان داده و در یک تویت نگاشته است که طالبان به هدف جلوگیری از حضور گستردۀ دختران در تظاهرات بلخ، دانشجویان را در لیلیۀ پوهنتون این ولایت حبس کرده اند.

اما مقام‌های محلی طالبان در بلخ، بازداشت و توقیف معترضان زن در این ولایت را رد کرده اند. آصف وزیری، سخنگوی پولیس طالبان برای این ولایت در خبرنامه‌ای گفته است که نیروهای آنان به هدف تامین امنیت معترضان، از ادامۀ تظاهرات دانشجویان دختر در شهر مزار شریف جلوگیری کرده اند.

او افزده است: "قابل یادآوری است که تظاهرات مسالمت‌آمیز حق هر افغان است، اما زمان، مکان، شعارهای معترضان و اینکه تظاهرات را چه کسی را رهبری می‌کند، باید مشخص باشد و قوماندانی امنیه در میان گذاشته شود تا نیروهای امنیتی بتوانند امنیت مظاهره‌کنندگان را به گونۀ درست تامین کنند."

این سومین روز تظاهرات زنان افغان است که برای دادخواهی به هزاره‌ها صورت می‌گیرد. دو روز پیش ده‌ها زن معترض در کابل در واکنش به حملۀ مرگبار در دشت برچی به جاده‌ها برآمده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند، اما این تظاهرات توسط افراد طالبان سرکوب شد.

روز گذشته، نیز ده‌ها تن از دانشجویان دختر در هرات و بامیان دست به تظاهرات زدند و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند. اما طالبان در هرات پس از لت و کوب برخی از محصلین، از گسترش این اعتراضات جلوگیری کردند.

در تازه‌ترین مورد، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان گفته است که در حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، تا کنون ۴۳ نفر جان باخته و ۸۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

حمله بر این مرکز آموزشی حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

یوناما همچنان گفته است که شمار تلفات ناشی از این رویداد در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG