لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: آمار تلفات انفجار در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل در حال افزایش است


چهار روز پس از حمله مرگبار بر یک مرکز آموزشی در غرب کابل، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان می‌گوید که شمار تلفات ناشی از این رویداد در حال افزایش است.

یوناما روز دوشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) گفت که در حال حاضر، آمار کشته شدگان این انفجار به ۵۳ نفر رسیده و در آن رویداد، ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

حمله بر مرکز آموزشی کاج حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

یوناما در یک تویت نگاشته است که احتمال دارد که شمار تلفات این رویداد در روزهای پیشرو، بیشتر از این افزایش بیابد. ملل متحد تاکید کرده است که دختران و زنان جوان، قربانیان اصلی این انفجار اند.

یوناما افزوده است: "روند تثبیت توسط تیم‌های حقوق بشر یوناما در کابل ادامه دارد."

پیش از این، وزارت داخلۀ حکومت طالبان گفته بود که در این حمله، ۱۹ نفر جان باخته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده اند. همچنان دو روز پیش، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان شمار تلفات این رویداد را ۳۵ کشته و ۸۲ زخمی اعلام کرده بود.

این انفجار واکنش‌های زیادی را در داخل و بیرون از افغانستان به دنبال داشته و بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، به شمول ملل متحد، آنرا محکوم کرده اند.

این در حالی است که ده‌ها تن از زنان در کابل و دانشجویان دختر در هرات و بامیان در دو روز اخیر، دست به اعتراض زده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" در افغانستان شدند.

اما طالبان در کابل و هرات پس از لت و کوب برخی معترضان و دختران دانشجو، از گسترش این اعتراضات جلوگیری کردند.

تظاهرات دانشجویان دختر حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) از داخل و بیرون محوطۀ پوهنتون هرات با شعارهای "سکوت خیانت است – نسل‌کشی را متوقف کنید" آغاز شد. معترضان شعار "تحصیل و تعلیم حق ما است" را نیز سر دادند.

ویدیو‌های نشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دختران محصل پس از آن برای بازکردن دروازهٔ پوهنتون صدا بلند کردند که یکی از اعضای طالبان محصلین را با چوب مورد لت و کوب قرار داد.

دو روز پیش، یوناما از سرکوب معترضان زن در کابل ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواستار حفظ حقوق همه افغان‌ها و توقف استفاده از سلاح برای جلوگیری از اعتراضات مسالمت‌آمیز شده بود.

XS
SM
MD
LG