لینک های دسترسی

Breaking News

سال سه هزار نفر در افغانستان خودکشی می‌کند


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش داده است که سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر در افغانستان خود کشی می‌کند که ۸۰ درصد قربانیان آن را زنان تشکیل می‌دهد.

آمار این کمیسیون در مراسمی به مناسبت روز جهانی جلوگیری از خودکشی ارایه شد که با شعار "یک دقیقه وقت خود را وقف کنید و یک زنده گی یک انسان را نجات بدهید" در وزارت صحت عامۀ افغانستان برگزار شده بود.

سالانه در سرتاسر جهان حدود یک میلیون نفر خود کشی می‌کند یعنی در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان به زندگی خود پایان می‌بخشد.

فدا محمد پیکان، معین صحت روانی و عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه به استناد سروی که در کابل، لوگر و هرات انجام شده بود، زنان و دختران بین سنین ۱۴ تا ۱۹ سال را قربانیان اصلی خودکشی در افغانستان خواند.

به دلیل اینکه خودکشی در جامعۀ افغانستان ننگ پنداشته شده و مردم تلاش می کنند که موارد آن را پنهان نگه دارند، آنگونه که آقای پیکان نیز تایید می‌کند، احصاییه ها در مورد ارقام دقیق خودکشی در افغانستان ممکن از دقت و سلامت کافی برخوردار نباشد.

قدریه یزدان پرست، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مبارزه برای جلوگیری از خودکشی را مبارزۀ انسانی و حرکت بشری خواند.

خانم یزدان پرست گفت که ارقام این کمیسیون بر بنیاد آن موارد خودکشی که در رسانه ها درز کرده یا مستند سازی شده است، نشان می دهد که سالانه حدود سه هزار نفر در افغانستان عمدتًا افراد بی سواد و کم سواد خودکشی می کند.

نقض حقوق انسانی، تجاوز برحریم شخصی، ازدواج های پیش از وقت، ازدواج های اجباری، فقر، بیکاری ، مشکلات اقتصادی، خشونت ها و فشارهای روانی و اجتماع، بی سوادی و جنگ به صفت عوامل اساسی خود کشی در افغانستان، از سوی سخنرانان این مراسم برجسته شد.

مورید یایین، نماینده اتحادیه اروپایی برای افغانستان گفت که خودکشی پدیدۀ جهانی است که با فقر گروه خورده است و بیشتر در کشورهایی وجود دارد که در آن سطح درآمد مردم پایان است.

در این مراسم، راه اندازی برنامه های آگاهی عامه، افزایش کارمندان صحی و استخدام مشاورین صحت روانی در مراکز صحی و نیز جلوگیری از دسترسی آسان به دواهای حشره کش چون مرگ موش را که اکثراً با آن خودکشی صورت می‌گیرد، از جمله اقداماتی عنوان شد که می توان با آن از اکثر موارد خودکشی جلوگیری کرد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG